Çocuğunuzu fazla kilolardan korumak için bu kurala mutlaka uyun

Kategori: Zayıflama ve Obezite Print

obez-kilo-cocuk-hamburger-yemekGünümüzün en yaygın hastalığı obezite, çocukluk döneminde başlayarak yetişkinlikte de devam ediyor. Obeziteye bağlı olarak ortaya çıkan diyabet, yüksek tansiyon ve kalp hastalıkları yaşamsal tehdit oluşturduğundan, çocukların sağlıklı beslenmelerinde ve obezite riskinden kurtulmalarında ailelere büyük görev düşüyor. Çocukların dengeli beslenmeleri ve obeziteden korunmaları ile ilgili konularda Obezite ve Metabolizma Cerrahisi Uzmanı Op. Dr. Murat Üstün aileleri aydınlatacak bilgiler veriyor.

Çocukluk obezitesiyle mücadelede 5-2-1-0 kuralı

Son 30 yılda çocukluk çağında obezite iki katına, ergenlikte ise dört katına çıkmıştır. Yapılan araştırmalarda 2012’de çocuk ve yetişkinlerin üçte birinden fazlasının aşırı kilolu veya obez olduğu tespit edilmiştir. Genel Cerrahi & Obezite ve Metabolizma Cerrahisi Uzmanı Op. Dr. Murat Üstün; çocuğunun kiloları hakkında endişelenen ailelere öncelikle bir çocuk doktoruna başvurarak, kilo, boy, vücut kitle oranının değerlendirilmesini istemelerini öneriyor. Diyet ve egzersiz düzeni hakkında da doktordan bilgi alınmasını tavsiye eden Op. Dr. Murat Üstün, bu konuda aileleri uyararak “kendiniz de evde sağlıklı gıdalar tüketmeye, birlikte yapacağınız aktiviteler organize etmeye ve herkes için “televizyondan uzak bir gün” planlamaya çalışın” diye belirtiyor.

Çocuğunuz obez ise bu rakamlar kurtarıcı: 5-2-1-0

Çocuğunuza sağlıklı bir yaşam tarzı armağan etmek için sadece bu dört basit rakamı anımsayın:

5-2-1-0 kuralı nedir?

5: Bir günde servis etmeniz gereken taze sebze ve meyve porsiyonudur. Tabağın yarısını renkli sebze ve meyvelerle doldurun, dondurulmuş veya kurutulmuş olanları değil, taze ve mevsimi olanları tercih edin.

2: Televizyon, telefon, tablet, video oyunu ve ders dışı bilgisayar faaliyeti olarak ekran başında geçirilecek maksimum saattir.

1: Her gün yapılacak fiziksel aktivite saatidir. Yürüme, koşma, bisiklet veya organize sporların hepsi olabilir.

0: Şekerli içecek miktarıdır. Sodalar, spor içecekleri, meyve suları dahildir. Su şekersiz, yağsız ve her yerde bulunabilecek en iyi içecektir. Unutmayın, fazla kilolu olmakla bile kardiyovasküler hastalık riski, kolesterol düzeyleri ve kan basıncı yükselir, diyabet riski artar. Çocuğunuzun sağlıklı davranış kalıpları geliştirmesini sağlamanız, tüm yaşamı boyunca sağlıklı olmasına yardım eder.

Sağlıklı yaşam ve doğru beslenme için bunlara dikkat edin!

Hareketsiz yaşam obeziteye davetiye çıkarıyor

Gelişen teknolojiyle birlikte çocuklar boş zamanlarını daha az hareket ederek geçirmeye başladılar. Ailelerin televizyon ve bilgisayar karşısında geçirilen zamanı kısıtlamaları, çocuklarını spora yönlendirmeleri ve kendi işlerini halletmeleri konusunda teşvik edici olmaları gerekir. Futbol, basketbol, tenis gibi aktiviteler çocuğun fiziksel gelişimine katkı sağlamalarının yanı sıra sosyalleşmelerini ve sağlıklı iletişim kurma yeteneklerinin gelişmesini de sağlayacaktır. Kendi başına bir şeyler başaran ve sosyalleşen, arkadaş edinen çocuklar özgüven açısından da daha önde olacaklardır

Obezitenin asıl nedeni hazır gıdalar

Çocukluk çağında ortaya çıkan obezitelerde en büyük sorun hatalı beslenmeden kaynaklanıyor. Yüksek kalorili gıdaların, hazır yemeklerin sıklıkla tüketilmesi ve geç saatlerde yemek hatalı beslenmeye örnek olarak gösterilebilir. Obez çocukların beslenme öykülerine bakıldığında çok miktarda şekerli, yağlı ve hazır gıda tükettikleri gözlemleniyor.

Çocukların sağlıklı bir gelişim gösterek, obeziteden uzak yaşamalarının sağlanması için ailelerin öncelikle hazır gıda tüketiminin önüne geçmeleri, çocuklarının beslenmelerinde meyve ve sebzeyi eksik etmemeleri gerekir. Pişirme yöntemi olarak kızartmadan mümkün olduğunca uzak durmaları, kızartma yerine haşlama veya ızgara tercih etmeleri de faydalı olacaktır.

3 ana öğüne ek olarak 3 ara öğün ilave edilmesi gerekiyor

Günde bir ya da iki kez bol miktarda yemek de çok sık yemek gibi obezite gelişimi açısından risklidir. Öğün aralarında acıkan çocukları oyalamak için verilen tatlı gıdalar kan şekerini hızlı bir şekilde yükselterek kısa süre sonra tekrar ve daha şiddetli bir açlık hissetmelerine neden oluyor. Özellikle yetişme döneminde olan çocuklar sıklıkla acıktıklarından ve ara öğünlere ihtiyaç duyduklarından ailelerin bu konuda radikal çözümler bulmaları gerekir. Çocuklarda 3 ana öğüne ek olarak 3 ara öğün olması sağlıklı bir beslenme düzenleri olması açısından gereklidir. Lif bakımından zengin gıdalar ve meyvelerle sağlıklı ara öğünler oluşturulabilir.

Ailenin beslenme alışkanlığı çocuğu da etkiliyor

Sağlıksız besinlerin evde bulundurulmaması çocuğun beslenme alışkanlıkları şekillenirken o gıdalara karşı düşkünlük geliştirmesini engelleyecektir. Asitli ve şekerli içecekler yerine daha sağlıklı içeceklerin tercih edilmesi ve ailenin diğer fertlerinin de tercihlerini bu içeceklerden yana kullanmaları çocuğun doğru tercihler yapmasını sağlayacaktır.

Türkiye’de her 5 çocuktan biri fazla kilolu

Medicorium’dan Genel Cerrahi & Obezite ve Metabolizma Cerrahisi Uzmanı Op. Dr. Murat Üstün

YAZIYI PAYLAŞ


Araç çubuğuna atla