Demir eksikliği çocuklarda zeka gelişimini ciddi oranda olumsuz etkiliyor

6 Ocak 2015   |    15 Ocak 2015    |   Kategori: Güncel / Literatür, Pediatri Print

cocuk-yetimhaneYetimhaneler ve bakım evlerindeki çocuklar demir eksikliği riski altında!
Child Development dergisinde yeni yayımlanan bir araştırmaya göre, demir eksikliği ile çocuklarda zeka gelişimi arasında sıkı bir ilişki bulunuyor. Çalışmada, yetimhaneler gibi ortamlarda büyümüş olan ve evlat edinilme sırasında demir eksikliğine sahip çocuklar, daha düşük IQ düzeylerine ve daha kötü düşünme becerilerine sahip oldukları gösterildi. Elde edilen sonuçları değerlendiren araştırmacılar, demir takviyelerinin ve kognitif girişimlerin bu etkileri önlemede yardımcı olabileceğini ileri sürüyor.

Çalışma, beslenme durumlarına odaklanarak, uluslararası kurumlardan evlat edinilen 55 çocuk üzerine verileri analiz etti. Minnesota Üniversitesindeki araştırmacılar tarafından yürütülen araştırmada, evlat edinildiklerinde daha şiddetli demir eksikliği olan ve evlat edinilmeden önce kurumlarda daha fazla zaman geçiren çocuklar, daha düşük IQ düzeyine ve daha kötü üst düzey düşünme becerilerine (planlama ve problem çözme yeteneği gibi) sahip olmaya yatkın olduğunu buldu. Demir eksikliği, IQ testi ile de ölçüldüğü gibi, genel kognitif yeteneğe olan etkisinden bağımsız olarak üst düzey düşünme becerilerini etkiledi. Demir eksikliğinin daha düşük şiddetteki düzeyleri bile daha kötü kognitif fonksiyon ile ilişkiliydi (kognitif fonksiyon örnekleri planlama davranışı, hafızada bilgi depolama ve ardından bu bilgi üzerine hareket etme ve durumlar hakkında düşünme esnekliğini kapsamaktadır).

dr-meganÇalışman yazarlarından Çocuk Psikolojisi Profesörü Dr. Megan Gunnar, elde ettikleri verilerle ilgili şu değerlendirmeyi yapışor: “Çalışmamız, hem kurumsal bakım süresinin hem de beslenmenin, koruyucu bir eve yerleştirildikten sonra bile, çocukların kognitif fonksiyonunu anlamlı olarak etkilediğini gösterdi. Bu bulgular pediyatri uzmanları, psikologlar ve uluslar arası evlat edilen çocuklarla çalışan diğer uzmanlar için önemlidir. Çünkü değerlendirme ve tedavi süresince hem çocukların evlat edinilmeden önceki deneyimlerini hem de beslenme yetersizliklerini incelemenin önemini gösteriyor.”

Çalışmanın yazarları şu önerilerde bulunuyor: Uluslar arası olarak evlat edinilen çocuklar için yaygın girişimler, duyusal bütünleşme bozukluğunu ve dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunu kapsamaktadır. Ebeveynler evlat edinme beslenmesi hakkında bilgilendirilmelidirler, böylece çocuklarının gelişimini optimize etmek için beslenme seçeneklerine dikkat ederler. Yetimhanelerdeki beslenme üzerine uzmanlaşan organizasyonlar, hangi besinlerin kognitif fonksiyon için yaşamsal olduğu ve hangi tipte beslene yetersizliklerinin uluslar arası olarak evlat edinilen veya daha önce kurumsal ortamlarda yaşayan çocuklarda yaygın olarak bulunduğunu bilmelidirler.

ilac-vitamin-demirYazarlar, bu çalışmada çocukların ne kadar süreyle kurumsal ortamlarda kaldığından bağımsız olarak, demir eksikliğinin anlamlı olarak kognitif sonuçları öngördüğünün belirlendiğini; evlat edinilmeyen çocukların bile, erken çocukluk döneminde demir durumlarının dikkatle izlenmesinden fayda görebileceğini belirtiyorlar. Çalışma, ABD’li aileler tarafından Afrika, Asya, Doğu Avrupa ve Latin Amerika’dan evlat edinilen çocuklarda IQ, üst düzey düşünme becerileri ve demir eksikliğini inceledi. Daha önceki işte, yetimhaneler veya hastaneler gibi kurumsal ortamlarda yaşayan çocuklar arasında erken yoksunluğun kognitif gelişime etkisi incelenmişti. Fakat çok az çalışma, bu çocukların kognitif fonksiyonda bozulmayı açıklamaya yardımcı olabilecek beslenme eksikliklerinden muzdarip olup olmadığını inceledi.

Araştırmacılar, evlat edinildikten kısa bir düre sonra normal demir düzeylerine, düşük şiddetli demir eksikliğine veya anemi ile karakterize şiddetli demir eksikliğine sahip olarak sınıflandırılan 55 çocuğun (yaşları 17 ila 36 ay arasında değişen) tıbbi kayıtlarını inceledi. Yaklaşık bir yıl sonra, çocuklar 2 ila 4 yaşlarına geldiklerinde, bir IQ testi ve üst düzey düşünme becerilerini ölçen testler yapıldı. Yürütme fonksiyonu olarak da adlandırılan bu beceriler, bir ödülü geciktirme becerisi, bir görevin üstesinden gelmek için bilgileri saklamak ve yönetmek ve bir görev hakkında düşünme esnekliğini kapsamaktadır.

Kaynak: Beyond Stimulus Deprivation: Iron Deficiency and Cognitive Deficits in Postinstitutionalized Children.  Jenalee R. Doom, Megan R. Gunnar, Michael K. Georgieff, Maria G. Kroupina, Kristin Frenn, Anita J. Fuglestad, Stephanie M. Carlson. Child Development, 2014; DOI: 10.1111/cdev.12231

Makalenin tam metnine aşağıdaki linkten ulaşılabilmektedir:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdev.12231/abstract

Abstract
Children adopted from institutions have been studied as models of the impact of stimulus deprivation on cognitive development (Nelson, Bos, Gunnar, & Sonuga-Barke, 2011), but these children may also suffer from micronutrient deficiencies (Fuglestad et al., 2008). The contributions of iron deficiency (ID) and duration of deprivation on cognitive functioning in children adopted from institutions between 17 and 36 months of age were examined. ID was assessed in 55 children soon after adoption, and cognitive functioning was evaluated 11–14.6 months postadoption when the children averaged 37.4 months old (SD = 4.9). ID at adoption and longer duration of institutional care independently predicted lower IQ scores and executive function (EF) performance. IQ did not mediate the association between ID and EF.

YAZIYI PAYLAŞ

YORUMUNUZ VAR MI?

avatar
Araç çubuğuna atla