Wellcare
Wellcare

Egzersiz ile depresyon arasındaki ilişki?

  |   Kategori: Ruhsal Sağlık, Sağlıklı Yaşam, Üye Yazıları

American Journal of Epidemiology dergisinde yayımlanan bir makale de; düzenli egzersiz yapmak, spor veya yürümek gibi aktif hareketliliğin kişilerde anksiyete (gerginlik, huzursuzluk, mutlu olmama vb.) depresyon, panik atak şikayetlerinde azalma oluşturduğunu yazmış. Bu araştırmanın doğruluğu tartışılmaz bir gerçektir. Düzenli egzersiz yapmanın yorgunluk ve insomnia (uyuyamama) gibi şikayetleride azalttığını bunla ilgili bir çok olumlu çalışma olduğunu da eklemek isterim.

Şimdi gelelim asıl konumuza. Düzenli egzersiz bedenimizi nasıl etkiler ?

Doğru ve düzenli egzersiz beyinde endorfin denilen ve kişinin ruh halini olumlu etkileyen hormon etkisini arttırır. Bu hormon kişide morfin etkisi yaratır. İsmindende anlaşıldığı üzere ( Endo = içsel, -rfin = morfin ).

Depresyonla mücadelede etkili yeni bir yöntem: Egzersiz!

Egzersiz ve aktif hareket ile vücuttaki endorfin salınımı arasında açıkça bir ilişki olup bu salınım oranı egzersizle doğru orantılıdır. Kişinin endorfin düzeyleri değiştikçe ruhsal hal ve tavırlarda değişiklik gösterir. Bu durum bana New Mexico Üniversitesi Egzersiz Psikobiyolojisi Bölümü Prof. Dr. Dennis Lobstein‘nin bir çalışmasını hatırlattı. Çalışma her gün düzenli koşu yapan 10 kişi ile yine aynı yaş grubundan  aktif hareketi yada düzenli egzersizi olmayan 10 kişinin beta-endorfin düzeyleriyle bağlantılı depresyon-anksiyete profillerinin karşılaştırılması.

Sonuç mu? Hareketsiz yapıya sahip kişilerin beta-endorfin düzeylerinde düşüklük tespit edilmiş. Peki bu ne demek? Stres, depresyon, anksiyete vb. durumlara diğer kişilere göre daha yatkın olma. Bu çalışma egzersiz ve depresyon arasındaki ilişkiyi kanıtladığı gibi aralarındaki biyokimya bağını da güçlendirmekte aslında.

Unutmayın ki; egzersizi hap haline getirebilmiş olsaydık eğer sağlıklı olmaya yönelik en güçlü ilacı elde etmiş olurduk.

Saygılarımla..

Osteopat Ahmet Burak SEZGİN

Araç çubuğuna atla