Ankara Eczacı Odası Denetim verilerine göre halk ‘eşdeğer’ ilacı bilmiyor

Yazan Hatice Pala Kaya
Kategori: Eczacılık, Sağlık Gündemi Print

Ankara Eczacı Odası Denetim Birimine yazılı olarak gelen her 10 şikayetten ikisinin “eşdeğer ilaç verilmesi” olduğu açıklandı. Günlük olarak da 3 adet telefonla şikayet alındığı kaydedildi. Ankara Eczacı Odası Başkanı Ecz. Süleyman Güneş, Mersin’in Tarsus ilçesinde 30 Haziran günü eşdeğer ilacı almak istemeyen kişinin tartışma sonrası topladığı kalabalıkla birlikte eczacılara saldırması ve yaralamasının ardından konuya ilişkin bir değerlendirme yaptı.

Süleyman Güneş

Ankara Eczacı Odası Başkanı Ecz. Süleyman Güneş

Yakın zamanda Ankara’da bir eczanenin reçetesiz antibiyotik vermeyi reddetmesi üzerine saldırıya uğradığını hatırlatan Ecz. Güneş, “Her iki saldırıda da bir can kaybı yaşanmamış olması tek tesellimiz olmakla birlikte, sağlık çalışanlarının yaşadığı şiddet olaylarının artması bizleri derinden üzmektedir. Mersin’deki saldırının muadil/eşdeğer ilacın hastaya verilmesinden dolayı gerçekleştiği basına yansımıştır. Eşdeğer ilaç ve orijinali arasında tedavinin etkinliği konusunda hiçbir ayrımın bulunmadığı hususunda kamuoyunun aydınlatılması çok önemlidir” dedi.

Her 10 yazılı şikayetten 2’si eczanelerde muadil/eşdeğer ilaç verilmesi ile ilgili
Türkiye’de insanların “sağlık okuryazarlığı” olarak adlandırılan temel sağlık bilgisi konusunda zayıf kaldıklarına işaret eden Ecz. Güneş, Ankara Eczacı Odası Denetim Biriminin şikayetler konusundaki verilerinin de bu zayıflığı gösterdiğini anlattı.

TEİS: Sağlık personeline yapılan saldırı halk sağlığını gasptır!

Ecz. Güneş, “Bu verilere göre, Odamız Denetim Birimi’ne hastalardan gelen her 10 yazılı şikayetten 2’si eczanelerde muadil/eşdeğer ilaç verilmesi ile ilgilidir. Yine günlük olarak eşdeğer ilaç konusunda telefon ile en az 3 hasta şikayette bulunmaktadır. Haftalık olarak ortalama 20 telefon şikayeti aldığımız bu konu ile ilgili, Odamız ilgili birimince muadil/eşdeğer ilaç arasında herhangi bir fark olmadığına dair bilgi, 18 Haziran 2009 tarihli İEGM Genelgesi referans gösterilerek, hastalarımıza sunulmakta ve halkımız eşdeğer ilaç konusunda sözlü ve yazılı olarak bilgilendirilmektedir” diye konuştu.

Halkın sağlık hizmetleri konusunda bilgisi artırılmalı

Kamuoyunun bilgilendirilmesine yönelik ihtiyaç bulunduğunu vurgulayan Ankara Eczacı Odası Başkanı Ecz. Süleyman Güneş, “Kamuoyunun muadil/eşdeğer ilaç başta olmak üzere, eczane hizmetleri de dahil tüm sağlık hizmetleri konusunda bilinçlendirilmesinin ve sağlık okuryazarlığı seviyesinin artırılması için yetkili mercilerin, kamu spotları vb. görsellerle de halkımızı bilgilendirmesini talep etmekteyiz.

TEİS: Hastayı iyileştiren ilacın ismi değil etken maddesidir

Özellikle eşdeğer ilaç konusunda doktorlarımıza buradan bir çağrı yapmak isteriz. Doktorlarımızın yazdığı reçetede ilaç adı yerine; etken maddenin önemli olduğu konusunda hastalarını bilgilendirmelerinin eşdeğer ilaç ile ilgili hastaların eczacılara göstermiş olduğu tepkiyi azaltacağına inanıyoruz” dedi.

İlaç ticari adı yerine etken madde yazılarak reçete verilmesinin önemli bir adım olacağını belirten Ecz. Süleyman Güneş, “Toplumda var olan ilaç önemli algısı yerine, etken madde önemlidir bilgisinin yerleşmesi, başta toplum sağlığı için önemli bir adım olmakla birlikte, sağlıkta şiddetin önlenmesinde büyük bir adım olacaktır” diye konuştu.

YAZIYI PAYLAŞ

YORUMUNUZ VAR MI?

guest

0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör
Araç çubuğuna atla