Gebeler havuz yerine deniz tercih etmeli! Hamileler yazın nelere dikkat etmeli?

Kategori: Gebelik, Mevsim Hastalıkları Print

hamilelik denizHamilelik, her kadın için zor bir dönem. Hele bir de yaz aylarına denk geliyorsa. Artan sıcaklıklardan hamilelerin daha çok etkilendiğini belirten Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Op. Dr. Erhan Karaalap, “Değişen fizyoloji nedeniyle kadınların hamilelik döneminde çok dikkatli olması gerekiyor. Kilo artışıyla beraber vücut ısısı ve ödem artarken, akciğer kapasitesi azalıyor. Bu nedenle gebeler için sıcaktan korunmak büyük önem taşıyor” dedi ve nemli yaz ayları için gebelerin havuz ve denize girmeleri konusunda şu önerilerde bulundu:

Özellikle yaz döneminde hamilelerin, D vitamini kaynağı olan güneşten mutlaka faydalanmaları gerekiyor. Ama güneş ışınlarının dik geldiği saatlerde dışarı çıkmamak büyük önem taşıyor. Sıcaklarda sentetik olmayan ince pamuklu, açık renkli kıyafetler tercih edilmeli. Ciltte güneş lekelerinin oluşmaması için ise yüksek faktörlü güneş koruyucu kremler kullanılmalı. Ayrıca güneşli havalarda şapka takmak da hamilelerin dikkat etmesi gereken noktalardan.

Yaz hamilelerine sağlıklı bir gebelik için öneriler

Sıvı tüketimine dikkat!

Hamilelikte vücudun artan sıvı ihtiyacı yaz döneminde daha da belirgin hale geliyor. Bu nedenle özellikle sıcak yaz günlerinde günlük sıvı alımını arttırması gerekiyor. Dışarı çıkarken yanlarında mutlaka su olmalı ve günde en az 10-12 bardak su tüketmelidir. Taze meyve suyu, probiyotik özellikli kefir, çorba, az şekerli komposto, limonata, ayran gibi sıvılar mineral dengesinin korunmasını ve su tüketiminin desteklenmesini sağlıyor.

erekli olan sıvı ihtiyacı karşılanmaz ise hamilelikte zaten daha sık olarak görülen idrar yolu enfeksiyonları, kabızlık, hemoroid, erken doğum veya düşük tehdidi, oligohidramnios (bebeğin amnion suyunun normalden azlığı), rahim içi gelişme geriliği gibi birçok istenmeyen durumla karşılaşma riski de artıyor.

Yağlı yiyeceklerden kaçının

Hamileler yaz aylarında az yağlı ve az tuzlu yiyecekler yemeli, kızartmalar ve yağlı yiyeceklerden kaçınmalıdır. Bu tarz bir beslenme, vücutta sıvı kaybına neden olur. Bunun için salata, zeytinyağlı sebze yemekleri daha çok tüketilmelidir. Et, süt, yoğurt, peynir gibi temel protein kaynakları da tüketilirken az yağlı olmasına özen gösterilmelidir. Ayrıca hamilelikte her zamankinden daha riskli olan besin zehirlenmelerine de dikkat edilmeli.

Besin zehirlenmeleri sıcak havalarda daha sık görülüyor. Bu durum normal insanlar için genelde hayati risk taşımazken hamileler açısından daha risklidir. Açıkta uzun süre beklemiş sütlü gıdalarda ve etlerde kolayca mikrop üreyebileceği unutulmamalı, bilinmeyen gıdalar tüketilmemeli, olabildiğince dışarıda yemek yemekten kaçınılmalıdır.

Yürüyüş psikolojinizi rahatlatır

Yaz aylarında hamileler için en çok önerilen sporlar uygun saatlerde hafif tempolu yürüyüş ve yüzmedir. Spor yapmak için kendinizi yormanıza gerek yok. Beklenmeyen şeyler yaşanmasına izin vermeyin. Eşinizle birlikte yapacağınız sabah ve akşam yürüyüşleri hem el ve ayaklarda ödemi önlüyor hem de psikolojik fayda sağlıyor.

Yüzme, bulantı ve kusmaları azaltır

Yüzerken mikrop kapma ve bulaşıcı hastalıklara yakalanma ihtimali göz ardı edilmemeli. Denizin dezenfektan özelliği düşünüldüğünde, havuzdan daha kolay mikrop ve bulaşıcı hastalık kapmak mümkün. Havuz yerine deniz tercih edilmelidir. Havuz tercih edilecekse de hijyen ve bakımından emin olunan sürekli denetlenen havuzlar özellikle kalabalık olmayan zamanlarda kullanılmalıdır.

Havuz yerine deniz tercih edin ve güneş kremini bol değil ihtiyaç kadar kullanın

Sabah erken saatlerde yüzme, hamileliğin ilk 3 aylık dönemdeki bulantı ve kusmaları azaltmada olumlu yönde etkilidir ve günün kalan kısmının daha rahat geçirilmesine yardımcı oluyor. İkinci ve üçüncü 3 aylık dönemlerde ise eklem ve bağları destekleyerek bel ve sırt ağrılarının azalmasında büyük rol oynuyor. Spor sonrası terlemeyle beraber nemli kalan bölgelerde mantar ve enfeksiyonlarda artış olabilir. Bu nedenle sık duş almak ve iyi kurulanmak gerekiyor.

Uzun süre hareketsiz kalmayın

Yaz aylarında en sık sorulan soruların arasında ”Seyahat edebilir miyim?” yer alıyor. 34. gebelik haftasına kadar araç ile ya da kabin basıncı ayarlanmış uçak ile seyahatlerde hiçbir sakınca yoktur. Dikkat edilmesi gereken nokta uzun süre hareketsiz kalan bacaklarda ödem gelişme ve damarlarda pıhtı oluşma riskidir. Bu riske karşı varis çorabı kullanmalı, her 2 saatte bir mola verilmeli ya da uçak içinde dolaşılmalıdır.

Yaz tatilinde enfeksiyon risklerinden korunma yolları

Plajlardaki mikroplara dikkat

Plajlar da deniz ve özellikle de havuz gibi ortak kullanım alanı olduklarından temiz ortamlar değildir. Kuma serilen havlu ile kurulanmak enfeksiyon etkenleri ile temas riskini artırır. Bu nedenle kurulanmak için kullanılan havlu ile şezlong üzerine ya da kuma serilen havlunun ayrı olmasına dikkat edilmelidir.

Havlunuzu sermeden şezlonga oturmayın

Tatilde enfeksiyon kapmamak için havuz çevresi, duşlar, soyunma kabinleri ve şezlongların temizliğine dikkat edilmelidir. Günde en az bir kez bu alanların temizliği yapılmalıdır. Şezlonglar da ortak kullanım alanında olduğu için direkt temastan kaçınılmalıdır. Mutlaka üzerine örtü veya havlu serilmeli, şezlong için kullanılan havlularla yüz ve vücut kurulanmamalıdır.

Durgun ve köpüklü deniz hasta edebilir

İyi temizlenmeyen ve sirkülasyonu fazla olmayan durgun havuzlarda birçok hastalık tehlikesi vardır. Genital mantar enfeksiyonları, ishal, idrar yolu enfeksiyonu, hepatit A, göz, kulak ve cilt enfeksiyonları havuz suyunun neden olduğu hastalıklardır. Deniz suyu tuzlu olduğu için hastalık yapıcı mikroorganizmaların yaşaması daha zordur. Ancak durgun, kirli ve yüzeyi köpüklü denizler de aynı havuzlar gibi enfeksiyon riski taşır.

Havuz kalabalıksa kenarda oturmayı tercih edin

Hepatit A, birçok ishal ve bağırsak paraziti etkeni ağız yolu ile bulaşır. Kirlenmiş havuz ve deniz suyunun yutulması ile mikroplar sindirim sistemine ulaşmakta ve hastalıklar oluşmaktadır. Özellikle kapasitesini aşan havuzlarda ve çocuk havuzlarında bu risk çok fazladır. Tatilden son birkaç gün içinde ishal olanların ve özellikle de çocukların havuza girmemesi gerekir.

Hamilelikte asla yapmamanız gereken 8 beslenme hatası!

Her suya girip çıktığınızda mayonuzu değiştirin

Genital mantarların en önemli nedeni nem ve ıslaklıktır. İyi temizlenmeyen ortak kullanım alanlarında bu hastalıklar çok daha kolay bulaşır. Islak mayo ile beklememek, havuzdan çıktıktan sonra duş alıp iyi kurulanmak ve mayoyu değiştirmek olası enfeksiyon riskini azaltacaktır.

Açık büfe yiyeceklerin cazibesine kapılmayın

Tam pansiyon ya da her şey dahil otellerde açık büfelerde sunulan yiyeceklere dikkat edilmelidir. Uzun süre açıkta kalan özellikle sütlü, kremalı, mayonezli, etli yiyeceklerde sıcağın etkisiyle çoğalan bakteriler gıda zehirlenmesi ve ishale sebep olabilir. Su tüketimine de özen gösterilmelidir. Kapalı kapaklı su şişeleri kullanılmalıdır. İçeceklere konulan buzların da temiz sulardan hazırlandığından emin olunmalıdır.

Havuzlarda bulaşabilecek hastalıkların yanı sıra; sauna, hamam gibi ortamların da temizliği ve bakımı uygun koşullarda yapılmadığında; mantar gibi enfeksiyonlara zemin hazırlar. Bunun için havlu ve terlik gibi kişisel malzeme kullanımına dikkat etmek gerekir. Grip tehlikesi yazın da devam etmektedir. Farklı iklim, kalabalık, plajlar, klimaların da etkisi ile özellikle çocuklar, yaşlılar ve gebeler daha fazla risk altındadır. Buna sebep olan virüsler kışın görülen grip virüslerinden farklı değildir. Bu durumda bol sıvı tüketimi ve yatak istirahatı çok önemlidir.

YAZIYI PAYLAŞ


YORUMUNUZ VAR MI?

avatar
Araç çubuğuna atla