Engelli bireyler, yaşamın birçok alanında çeşitli sorunlar ile karşı karşıya kalırlar. Bunların içinde en önemlisi sağlık problemleridir.
Bu araştırma da Bulunan sonuçların Tamamı Özgün olup yazara ithafta bulunulmadan hiçbir yerde kullanılamaz. Araştırmada bulunan bazı bulgular Yazarın Yüksek lisan ve Doktora Tezinde kullanılmıştır. T.C. Üsküdar Üniversitesinde Uluslararası Sunumu Yapılmıştır.
Karşılaşılan Başlıca Problemleri:
Sağlık kuruluşlarının zihinsel engelliye uygun yeterli donanımda olmaması.
Sağlık hizmetlerinin yeterli olmaması.
Rehabilitasyon hizmetlerinin yeterli olmaması.
Diş Sağlığı hizmetlerinin yeterli olmaması.
Sağlık ocaklarının yeterli donanımda ve engelliye uygun hizmet kalitesinde olmaması.
Engelli bireylerin kullandıkları ilaç ve sarf malzemelerin aylık periyotta verilmesi engelli bireylerin her ay hastanelerde bekletilmesi.
Hem zihinsel engelli olup hem de fiziksel, görme, işitme engelli olan bireylerin kullandıkları sarf malzemelerin (tekerlekli sandalye, yürüme cihazları, protezler, işitme cihazlar) eski ve kalitesiz olmasından kaynaklanan sağlık problemleri.
Hastanelerde ve sağlık ocaklarında öncelik tanınmaması,
Engellilerin çeşitli psikolojik ve bedensel zorluklarla karşı karşıya kalması
Engelliler ile ilgili sağlık personelinin yetersiz, ilgisiz ve bilgisiz olması.
Ruh sağlığı ve zihinsel engelli tedavisine yönelik hizmetler in büyük kısmı kurum temellidir. Hastaneye ulaşımın zor olması engelli bireyin tedavi edilmesinin gecikmesine neden olmaktadır.
Zihinsel engelli bireyler için yatılı balkım ve yatılı rehabilitasyon merkezi bulunmaması.
Ruh sağlığı merkezlerinden hizmet alan zihinsel engelli bireyler ile ruh sağlığı bozuk kişilerin toplum tarafından dışlanması. Ruh sağlığı merkezlerinin damgalama ve ayrımcılığa karşı yetersiz kalması.
Psikolojik bozukluğu olan ve zihinsel engele sahip bireylerin en basit tedavi süreçlerinde bile engelli bireyin tedavi süreci ile ilgili yeterli bilginin verilmemesi, anlamaz mantığıyla yaklaşılması engelli bile olsa hayati kararlarda bilgilendirmenin yapılmaması büyük bir sağlık sorunudur.
Hastane çalışanlarının, sağlık personeli, hemşire ve doktorun engelli bireyler ile iletişiminin yetersiz olması onları tam olarak anlayamamaları sonucu iletişim kopukluğunun yaşanması sağlık problemlerine neden olmaktadır.
Hastane basamaklarının engellilere uygun yapılmaması, sürekli bozulan asansörler, engellilerin kullandığı tuvaletlerin olmayışı, dar kapı ve eşikler, röntgen ve tomografi cihazlarının engellilere uygun olmayan konumlara yerleştirilmesi.
Doktorun engelli hastaya ilaç yazması için hastayı görmek istemesi hastanın evden çıkamayacak durumda olması, doktorun hastayı görmeden reçete yazmaması, doktorunda iş yükünden dolayı hastayı ziyaret edememesi yâda geç ziyaret etmesi zihinsel engelli bireyi sağlık açısından mağdur etmektedir.
Üniversite ve Kamu hastanelerinde engelli araç parkının olmaması veya olsa bile bu alanların başkaları tarafından işgal edilmesi. Tuvaletlerde zihinsel engelliye uygun çift kişilik olmaması, giriş–çıkış basamaklarının engelliye uygun olmaması. Engelliler için tıbbi malzemenin zamanında getirilmemesi ve bu malzemelerin yüksek kalitede olmaması sağlık sorununa neden olmaktadır.
Mevcut sağlık kurumlarının mimari yapısının(dış kısmı) engellilere uygun olmaması,
Engellilere hizmet veren sağlık çalışanının bilgisinin yeterli olmaması.
Kullanılan sarf malzemenin eski veya yetersiz olması.
Medikal malzemelerin günümüz teknolojisinden eski olması
Sağlık Bakanlığının engelliler için çıkartılan tebliğine bazı sağlık çalışanlarının uymaması ve göz ardı etmeleri.
Sağlık çalışanlarının engellileri ile iletişime geçememeleri, en son bilgi ve yönteme sahip olmamaları.
Engellilerin birçok gereksinimlerine sağlık kurumlarının yetersiz kalması,
Sağlık kurumlarının sapa ve uzak yerler olması.
Engellilerin taşınması ile ilgili yol sorunları.
İşaret dilinin birçok yerde kullanılamaması ve uzmanın yetersiz olması.
Ameliyat önceliğinin verilmemesi.
Sağlık çalışanlarının engellilere yaklaşımının iyi olmaması, itici bakmaları ve söylenmeleri.
Engelli bireyler için hastanede özel eğitimli bir yardımcının bulunmaması.
Hastanelerde rehabilite biriminin yetersi olması.
Hastanelerde bulunan psikiyatri veya psikolog yardımının yetersiz olması.
Engelli bireyler için hastanede çalışan uzmanın yok denecek kadar az olması.
Sağlık kuruluşlarında bulunan tuvaletlerin engellilere uygun olmaması.
Sağlık kuruluşlarında bulunan medikal cihazların engellilere uygun yerde bulunmaması ve kullanılırken çeşitli sıkıntılarla karşılaşılması.
Engelliler için hastanede özel bir danışmanlık biriminin olmaması.
Hastanelerde özürlü bireyler için özel bir odanın olmaması.
Hastane koridorlarının ve merdivenlerinin engellilere uygun olmaması.
Asansörlerin bozuk yâda ağır işliyor olması.
Özel hastanelerin maliyetlerinin yüksek olması zihinsel engelliler için ek maliyet getireceğinden bu hastaneler tercih edilememektedir. Devlet ve Eğitim hastanelerinin aşırı iş yükü nedeniyle sıra bekleyen hasta fazlalığı hasta yakınlarının şiddete eğilim göstermelerine neden olmaktadır.
Sağlık kuruluşlarında özürlülerin rahatça zaman geçireceği bir oyun, dinlenme,yemek yedirme odasının mevcut olmaması.
Sağlık Bakanlığın Genelgesi olmasına rağmen önceliği olan engellilerin sıra beklemesi, sağlık personelinin tutum ve davranışları, eksik ve yetersiz bilgi, engelliler için özel eğitimli sağlık personelinin az olması ya da bulunmaması, engelli hastalara geciken müdahaleler hasta yakınları ve engelli hastaya karşı sağlık personelinin yeterli iletişim kuramaması çeşitli tartışmalara ve şiddet olaylarına yol açmaktadır.
Zihinsel engelli bireyler sağlık ocaklarında çeşitli sıkıntılar yaşamaktadır. Taşra ile merkez sağlık ocaklarında bazen zihinsel engelli bireyler uzun süre bekletilmekte ve bunun neticesinde hoş olmayan görüntüler yaşanmaktadır. Muayene önceliği olan engelli bireylerin bu önceliği göz ardı edilmektedir.
Hastanelerde zihinsel, fiziksel engelliler ile yaşlılar için gerekli sağlık hizmetleri ve personelinin temininde, eğitiminde sosyal bilincin ve duyarlılığın arttırılması için tüm sağlık çalışanlarının zihinsel engelliler için hizmet içi eğitim almaları bir gerekliliktir.
Sağlık hizmetlerine ulaşım, engelliler için özel ambulans, asansör, özel hasta nakil aracı, ilaca erişimin kolaylığı gibi ihtiyaçların biran önce giderilmesi gerekmektedir. Kâğıt üzerinde yazılan genelgeler ile değil uygulamaların ciddi ve cezai şartlar ile denetlenmesinin aksatılmadan yapılması gerekmektedir.
Zihinsel engelli bireylerin diş tedavisinde özel hastanelerden ücretsiz faydalanmaları için raporlarının en az (%40) şartı olması gerekmektedir. Eğer bu %40 engellidir raporu bulunmuyorsa ek maliyetler ekonomik açıdan engelli bireyi zorlayacaktır. Bunun sonucunda ise tam teşekküllü özel hastanelerden maddi durumu iyi olmayan zihinsel engelli bireyler yararlanamayacaklardır.
KAYNAKÇA – T.C.İstanbul Gelişim Üniversitesi/ Sağlık Yüksek Lisans Tezi / Yıldırım Bayezit DELDAL / Danışman, Doç. Dr. Mustafa YURTTADUR-2016 – International University Northwestern with University Marmara Child Development Doctoral Program Thesis. Ph.d.Dr.Yıldırım Bayezit DELDAL, Department of Child Protection and Psychology / Seattle, Washington, USA/2020 – T.C. Üsküdar Üniversitesi/Çocuk Gelişimi Sunum Ph.d.Dr.Yıldırım Bayezit DELDAL (Child Development and Psychology)
TEŞEKKÜRLER 1- Prof.Dr.Ali SEZGİNGİLLER/ University of Texas
2- Doç.Dr.Mustafa YURTTADUR/ İstanbul Gelişim Üniversitesi
3- Doç.Dr. Sema OĞLAK/ Aydın Adana Menderes Üniversitesi
St Clements Üniversity -United Kigdom /Psikolojik Danışmanlık Rehberlik Ana Bilim Dalı Başkanı. University of Northwest Eğitim Fakültesi/Çocuk Gelişimi Anabilim Dalı Başkanı/ United States of America
Doç.Dr.Yıldırım Bayezit DELDAL
Milli Eğitim Bakanlığında Öğretmen
Yurt Dışında İsviçre /İngiltere St Clements Üniversitesi/United Kingdom Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü Ana Bilim Dalı Başkanı ve Öğretim Üyesi.
Ayrıca Amerika Birleşik Devletleri Üniversity Of Northwest /Brooklyn, NY 11201.Eğitim Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü
Ana Bilim Dalı Başkanı, Öğretim Üyesi olarak çalışmaktadır.
Yurt içi ve Yurt dışı çeşitli Vakıf Üniversitelerinde Ders, Kongre, Sunum , aktivite katılmaktadır.
(Trakya Üniversitesi-Üsküdar Üniversitesi-Gelişim Üniversitesi-Medipol Üniversitesi-Dokuz Eylül üniversitesi)
YAZARIN EĞİTİM BİLGİLERİ;
Lise öğrenimini İstanbul Kocasinan Anadolu Lisesinde Tamamlamıştır.
Ayvansaray Üniversitesi Çocuk Gelişimi
Atatürk Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği
Anadolu Üniversitesi Sağlık Kuruluşları Yöneticiliği
İstanbul Üniversitesi Çocuk Gelişimi
Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi/İşletme Böl
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi/Halkla İlişkiler-Tanıtım
Anadolu Üniversitesi Sağlık Yönetimi Bölümü
Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi/Beslenme ve Diyetetik Bölümü
İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sağlık Yönetimi Tezli Yüksek Lisans
İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü/Sağlık Yönetimi Doktora Programı(H.A)
İstanbul Üniversitesi Çocuk Gelişimi/University of NorthWest Eğitim Bilimleri Enstitüsü Çocuk Gelişimi Doktora Programı.
Düzce Üniversitesi Eğitim Fakültesi Pedogojik Formasyon.
Akademisyen, Yazar ve Öğretmen Uluslararası kongre ve sempozyumlarda yurt içi ve yurt dışı aktif olarak görev almakta ve bilimsel çalışmalar yapmaktadır. Ayrıca Editör ve Hakemdir.
Yazar, Otizm ve Engellilik üzerine bilimsel çalışmalar yapmakta ve bu konu ile ilgili yeni bilimsel verilerin elde edilmesini sağlamaktadır.
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Üzerine çalışmaları bulunan yazarın, Yurt içi ve Yurt dışı çeşitli Gazete ve Dergilerde bilimsel makaleleri yayınlanmıştır. Uluslar arası sempozyum ve Kongrelerde Bilimsel çalışmalar yapan yazar ayrıca Amerika Birleşik Devletleri Pediatric Derneği ile bilimsel çalışmalar yapmaktadır. Çeşitli Hakemli dergilerde makaleleri bulunan yazar Akademik çalışmalarına devam etmektedir. iki yüze yakın makalesi bulunan yazar Amerika ve Türkiyede yaşamaktadır.
ALDIĞI GÖREVLER
Milli Eğitim Bakanlığında Öğretmen.
İMEVA Sağlık Bilimleri Topluluğu Kurulu Başkanı.
St Clements Üniversity/Psikolojik Danışmanlık Rehberlik Ana Bilim Dalı Başkanı/ Öğretim Üyesi
Üniversity Of Northwest /Eğitim Fakültesi/Çocuk Gelişimi Anabilim Dalı Başkanı/Öğretim Üyesi
Amerika Birleşik Devletleri Pediatri Derneği Çalıştay üye.
İstanbul Medisosyal Eğitim ve Araştırma Sağlık Bilimleri Dergisi
Yayımcı ve Yönetim Kurulu Başkanı.
Uluslararası Türkiye Tıp Bilimleri Dergisi/Yayımcı ve Yönetim Kurulu Başkanı.
Türkiye Sağlık Akademisyenleri Derneği Kurucu Kurul Başkanı(Kuruluş Aşamasında)
Kültür ve Turizim Bakanlığı Onaylı Sağlık Dergilerinde
Editör/Yazar/Hakem
1.Güncel Köse Dergisi/Yazar/Baş Editör/Hakem
2.İMEVA Sağlık Bilimleri Dergisi/ Yazar/Baş Editör/Hakem
3.Uluslararası Türkiye Tıp Bilimleri Dergisi/Yazar/Baş Editör/Hakem
Size daha iyi hizmet verebilmemiz için sitemizde çerezler kullanılmaktadır. Giriş yaptığınız andan itibaren çerez kullanımını kabul etmiş sayılacaksınız.TamamDetaylı bilgi için tıklayın
YORUMUNUZ VAR MI?