Hiperaktivite çoğunlukla yanlış tedavi ediliyor!

5 Mart 2012   |    6 Nisan 2019   |   Kategori: Psikiyatri / Nöroloji Print

tanju-surmeliDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunun (DEHA) yanlış teşhisi ve tedavisinin çocuklarda IQ düşmesine neden olduğunu söyleyen Psikiyatrist Dr. Tanju Sürmeli’nin bu konuda 21 çocuk üzerinde yaptığı araştırmanın önemli bulgular sunduğunu belirtti. Dr. Sürmeli ve ekibi DEHA teşhisi almış 6 ile 16 yaş aralığında 21 çocuğu inceledi. Çocukların hepsi merkezlerine geldiğinde ilaç tedavisi altındaydı ve hiçbiri aldıkları tedaviden yanıt alamıyorlardı veya tedavilerinden dolayı ciddi yan tesirlerine maruz kalıyorlardı.

Bu çalışmanın sonuçlarını analiz eden Dr Sürmeli şu bilgileri verdi: “DEHA teşhisini doğru koymak için en az iki saat gerektiği halde yoğun hasta sayısı olan uzmanların buna verecek vakitleri olmadığından dolayı hatalar yapabiliyorlar. Doğru teşhis edilmeyen çocuğa yanlış teşhise bağlı yanlış tedavi uygulanması çocuğun gelişimine zarar verebiliyor. DEHA teşhisleri yanlıştı, Öğrenme Güçlüğü olan bu çocuklarda ilaçların etkili olduğunu gösteren bir tek bilimsel çalışma yoktur. 2 çocukta kafa darbesi sonrası dikkat ve öğrenme sorunları yaşıyordu. Kafa travmasında da etkili kanıtlanmış bir tek ilaç yoktur. İlaçlar burada etiket dışı kullanıldı ve çocukların zeka gelişimini olumsuz etkiledi. Çoğu zaman yanlış tedaviler değişik ek semptomlarına yol açabiliyor ve bu semptomlara yönelik, bilimsel kanıtı olmadığı halde, ek ilaçlar verilebiliniyor. Doğru teşhis ve tedavi uygulandığında çocuğun semptomları ortadan kaybolmakla birlikte gelişimine de katkısı oluyor.Her zaman teşhisi doğrulamak için FDA onaylı %95 doğrulukla hastalık gruplarını (DEHA mı? Öğrenme Zorluğu mu? Geçirilmiş Kafa Darbesine bağlı sekonder gelişen bir durum mu?) ayırmaya yarayan QEEG gibi objektif teşhis yöntemlerine başvurulmalı. Bu yöntemler teşhiste yanılma payını azaltabiliyorlar. Neurofeedback tedavisi bu çocuklarda hem etkiliydi hem de ilaçlarda olan yan etkisi yok.”

Bu çocukların aldıkları ilaçlar şu tabloda özetlenebilir:

Hayatları Boyunca Alınan İlaçlar

N

%

Ortalama İlaç Sayısı

1.4

(± 0.9 std)

Ortalama Tedavi Süresi (Ay)

18.3

(± 10.9 std)

Şu İlaçları Alan Çocuk Sayısı
Stimülan

17

57%

Antipsikotik

8

27%

Nootropik

2

7%

Antikonvülsan

2

7%

Diğer

1

3%

Hiç İlaç Almıyor

1

3%

En Çok Verilen İlaçlar:
Ritalin

5

21%

Concerta

2

8%

Risperdal

1

4%

Ritalin+Concerta

5

21%

Ritalin+Risperdal

5

21%

Concerta+Risperdal

1

4%

Ritalin+Concerta+Risperdal

2

8%

Ritalin+Risperdal+Nootropil

1

4%

Diğer

2

8%

Oregon Eyalet Üniversitesi Ecza Koleji İlaç Kullanım ve Yönetim ProgramıÇocuk ve Ergenlerde Psikotropik İlaç Yönetimini kanıta dayalı tıp kriterlerine bakılırsa;

Hastaların %27si, hiçbir bilimsel dayanağı olmadığı halde şizofrenide kullanılan ve ağır yan etkileri olan antipsikotik ilaçların verilmesidir. Ayrıca yine hiçbir bilimsel dayanağı olmadığı halde 2 veya 3 ilacın beraber (ör: ritalin’le beraber risperidal) verilmesidir.

İlaç Grubu

Okul öncesi çocuklardaki (3-5 yaş) kanıt seviyeleri

Daha büyük çocuklardaki (7-18 yaş) kanıt seviyeleri

Stimülanlar

Orta

İyi

Duygudurum Düzenleyicileri

Zayıf

Orta

Atipik Antipsikotikler (Şizofreni ilaçları)

Zayıf

Orta (otizm, davranış bozukluğu, bozucu davranış bozukluğu

Antidepresanlar

Zayıf

Sadece fluoksetin ve sitalopram için orta

Polifarmasi (2 psikotropik ilacın aynı anda kullanımı)

Zayıf

Orta Derece sade bunlar için:

Uzun ile kısa etkili stimülan

DEHA ve aynı zamanda

Polifarmasi (3 veya fazla psikotropik ilacın aynı anda kullanımı

Yok

Zayıf

Psikotropiklerin “Gerektiğinde kullanımı.

Yok

Zayıf

Bu çocukların ele alılmasının sebebi hepsinin Özel Sağlıklı Yaşam Polikliniğine gelmeden en az 6 aydan evvel zekâ testi (WISC-R) neticelerinin olmasıdır. Kliniğe geldiklerinde zekâ testi tekrar yapıldığında sözel skorunda ortalama 15.39 puanlık bir düşüş, performans skorlarında 4.39 puanlık bir düşüş ve toplam zekâ skorlarında -11.39 bir düşüş görüldü. Bilimsel literatürde DEHA hastaları doğru tedavi edildiğinde zekâ skorlarında artış sergiledikleri halde bu grupta tam tersi bir etki görülmektedir. Dr. Sürmeli’ye göre bunun sebebi hastalara doğru teşhis verilmediği için etkin tedavi uygulanamamıştır ve bunun neticesi çocukların geri kalması (IQ skorlarında düşüş) olarak görülmektedir.

Bütün çocuklar tüm ilaçlarından arındırıp QEEG’leri (kantitatif EEG) çekildi ve bu çekimler FDA onaylı NxLink veritabanınla karşılaştırıldı. NxLink veritabanında normal ve değişik hastalık grupların EEG’leri bulunmaktadır. Teşhise yardım amaçlı hastanın QEEG’si NxLink veritabanının değişik hastalık gruplarına karşılaştırılıyor ve benzerlik istatistiksel olarak hekime veriliyor. Bu DEHA grubu NxLink veritabanınla karşılaştırıldığında %90’ı Öğrenme Güçlüğü hastalık grubuna benzediği görüldü. Bu bilgiyle beraber yapılan diğer objektif testlere göre bu gruptaki çocukların DEHA değil de Öğrenme Güçlüğü teşhisi daha uygun olduğu kararlaştırılmıştır.

Bütün çocuklar Neurofeedback tedavisine alındı ve ortalama 100 seanstan sonra şikâyetlerinde dramatik bir azalma görüldü. Bu iyileşeme zekâ skorlarına da yansıdı. İlk IQ ölçümünden 6-12 ay sonrasında yapılan ölçümlemede Sözel skorlarında ortamla 17.39 puanlık bir artış, Performans skorlarında 10.67 ve toplam IQ’da 15.62 puanlık ve istatistiksel anlamlı bir artış görüldü. Bu değişim şu grafikte gösterilmektedir:

birinci-slayt

WISC-R IQ testinin alt testleri incelendiğinde bu artış (iyileşme) yine görüldü:

ikinci-slayt

Bu iyileşme sadece test verilerinde görülmedi. Çocukların aileleri de bu olumlu değişiklikleri de kaydetti. Ailelerin tedaviden evvel ve sonra doldurdukları Öğrenme Güçlüğü Tarama Formu (anketi) analiz edildiğinde şu tablo ortaya çıkıyor:

ucuncu-slayt

Burada görüldüğü gibi her ölçekte tedaviden sonra bir iniş (iyileşme) var. Yani çocuklardaki değişiklikler aileleri tarafından da görülebildi.

Bu çalışmanın sonuçlarına göre şu yorumlar yapılabilir:

  • DEHA teşhisini doğru koymak için en az iki saat gerektiği halde yoğun hasta sayısı olan uzmanların buna verecek vakitleri olmadığından dolayı hatalar yapabiliyorlar.
  • Doğru teşhis edilmeyen çocuğa yanlış teşhise bağlı yanlış tedavi uygulanması çocuğun gelişimine zarar verebiliyor. DEHA teşhisleri yanlıştı, Öğrenme Güçlüğü olan bu çocuklarda ilaçların etkili olduğunu gösteren bir tek bilimsel çalışma yoktur. 2 çocukta kafa darbesi sonrası dikkat ve öğrenme sorunları yaşıyordu. Kafa travmasında da etkili kanıtlanmış bir tek ilaç yoktur. İlaçlar burada etiket dışı kullanıldı ve çocukların zeka gelişimini olumsuz etkiledi.
  • Çoğu zaman yanlış tedaviler değişik ek semptomlarına yol açabiliyor ve bu semptomlara yönelik, bilimsel kanıtı olmadığı halde, ek ilaçlar verilebiliniyor.
  • Doğru teşhis ve tedavi uygulandığında çocuğun semptomları ortadan kaybolmakla birlikte gelişimine de katkısı oluyor.
  • Her zaman teşhisi doğrulamak için FDA onaylı %95 doğrulukla hastalık gruplarını (DEHA mı? Öğrenme Zorluğu mu? Geçirilmiş Kafa Darbesine bağlı sekonder gelişen bir durum mu?) ayırmaya yarayan QEEG gibi objektif teşhis yöntemlerine başvurulmalı. Bu yöntemler teşhiste yanılma payını azaltabiliyorlar.
  • Neurofeedback tedavisi bu çocuklarda hem etkiliydi hem de ilaçlarda olan yan etkisi yok.

Kan testiyle depresyonda tedaviye yanıt öngörülebilir mi?

Depresyon hastalarda hangi antidepresanın işe yarayacağını öngören ilk testin geliştirildiği açıklandı. Kanda vasküler endotelyal büyüme faktörü (VEGF) adılı proteine bakılarak yapılan testte VEGF düzeyleri yüksek olan hastaların %85’inin essitalopram tedavisine iyi yanıt verdiği bildirildi.

YAZIYI PAYLAŞ


YORUMUNUZ VAR MI?

avatar
Sıralama:   En Yeniler | Eskiler
Aydun
Aydun

Oğlum 6 yaşında dikkat dağınıklığı ,ve öfke kontrolü yok diye gittim sorunlu bir çocuk değil ama çocuk psikiyatrisi bize medikinet 10mg yaxdi.kullsnip kullanmamakta çok kararsızım lütfen yardımcı olun kullanıcı yorumlarına ihtiyacım var

Ayğün karimova
Ayğün karimova

Ilac vermedim vermeyide düşünmüyorum

Adnan Gürses
Adnan Gürses

Psikiyatrist doktor Tanju Sürmeli’nin tedavisi kızıma çok iyi geldi. Yıllarca diğer doktorlarda ilaçları basıp bıraktılar, hiç faydalı olmadılar. Ama Tanju hocanın tedavisi gerçekten çok fark yarattı. Kızımın okuldaki performansı bile arttı!

MELEK
MELEK

ÇOK MASRAFLIMI

Ayğün karimova
Ayğün karimova

Benim oğlumda cok zeki cok iyi ama oturmag ders calişmak istemiyor ne yapim bilmiyorum doktorun iltişim bilğilerin rica etsem yazarmisiniz bende şansimi deneyim teşekkürler

Araç çubuğuna atla