Dyt. Gönen: Sağlıklı beslenmek migren ağrılarını %30 oranında azaltıyor

Yazan Hatice Pala Kaya
Kategori: Ağrı, Beslenme ve Diyet, Migren Print

Öğün atlama ve uzun süreli açlık migreni tetikliyor! Migrenin yaşam kalitesini bozan yaygın bir sağlık sorunu olduğunu söyleyen Dyt. Fatma Gönen, beslenme başta olmak üzere çok sayıda farklı faktörün migren ataklarının sayısını ve şiddetini tetiklediği belirtti. Migrenin tetikleyicileri arasında bulunan öğün atlama ve uzun süreli açlık konusunda da uyarılarda bulunan Dyt. Gönen, migren tedavisinde beslenmenin önemi hakkında Medikal Akademi Ankara Temsilcisi Hatice Pala Kaya’nın sorularını yanıtladı.

Migrenle mücadelede doğru beslenmenin rolü nedir? Sağlıklı bir diyet programı migren ağrılarını azaltmada etkili midir?

Dyt. Fatma Gönen: Migren ve beslenme ilişkisi, hastalığın seyri açısından çok önemli bir unsurdur. Migrende, atakları tetiklediği düşünülen besinlerden kaçınılması, dengeli ve sağlıklı beslenme, düzenli uyku ve aşırı yorgunluktan kaçınma ile öğün atlamama gibi önlemlerin atakları azaltıcı etkisi bulunmaktadır. Yalnızca beslenmeye dikkat etmek bile ağrılarda %30’luk bir azalma sağlayabilir.

Migren nedir? Neden olur? Migrenin belirtileri ve tedavi yöntemleri

Migren ataklarının sayısını ve şiddetini tetiklediği bilinen besinlerden uzak durmak, hastanın yaşam kalitesini yükseltmektedir. Ancak bu besinler her hasta için aynı etkiyi yapmayabilir. Bu nedenle hastanın vücudunu iyi tanıması ve ağrılarını artıran besinleri belirleyerek ona göre önlem alması gerekir.

Migren ağrıları yanlış beslenme ile tetiklenir mi? Hangi besinler migren ağrılarını tetikler?

Dyt. Fatma Gönen: Migreni tetikleyen başlıca faktörler; yanlış beslenme, stres, hormonal değişiklikler, uyku düzeni, iklimsel değişiklikler ve kişisel bazı alışkanlıklardır.
Migreni olan bireylerin öncelikle beslenme günlüğü tutmaları ve atak geçirilen zamanlarda tüketilmiş olan besinlere dikkat etmeleri önemli bir başlangıçtır.

Bu şekilde besinlerin bireysel olarak nasıl etkili olabileceğinin anlaşılması, tedavide yer alıp almayacağının belirlenmesi ve atak sıklığının azaltılmasına yönelik uygun bir beslenme planının oluşturulmasında yol gösterici olabilir. Hasta bireylerin tüm etkenleri göz önünde bulundurarak gerekli tedavi yöntemini uygulaması, daha kaliteli bir yaşam sürdürülebilmesi için önemlidir.

Migren ataklarını tetikleyen besinler

  • Peynir
  • Alkollü içecekler (bira, şarap, viski)
  • Sakatatlar (karaciğer, beyin, böbrek, işkembe)
  • Sucuk, salam, sosis, pastırma gibi şarküteri ürünleri (sodyum nitrat içerirler)
  • Hazır et ve tavuk suyu tabletleri (monosodyum glutamat içerir)

Migren tedavisi: Migrene iyi gelen öneriler ve doğal yöntemler

  • Deniz ürünleri (kalamar, karides, midye)
  • Konserve besinler
  • Turunçgiller (portakal, mandalina, greyfurt, limon)
  • Yağlı ve baharatlı yiyecekler
  • Kafeinli içecekler (çay, kahve, asitli içecekler)
  • Çikolata
  • Bazı baklagiller ( kuru fasulye, mercimek ve soya ürünleri)
  • Maya
  • Aspartam içeren içecek ve besinler

Migren ataklarını azaltan besinler

  • Sebze çorbası
  • Sebze püresi
  • Kereviz
  • Haşlanmış yumurta
  • Armut, elma, kivi
  • Papatya çayı, melisa çayı

Kerevizin faydaları nelerdir? Kereviz nasıl yenir? Şifalı yemek tarifleri

Açlık ve migren arasında nasıl bir ilişki var, öğün atlamak migren ataklarına neden olabilir mi?

Dyt. Fatma Gönen: Migrenin tetikleyicileri arasında öğün atlama ve uzun süre açlık gelmektedir. Buna neden olan açlıkla birlikte oluşan hipoglisemi durumudur. Daha sık ve azar azar beslenmek, ara öğünde sağlıklı atıştırmalıkları tüketmek kan şekeri seviyelerini dengede tutacağından baş ağrısını önlemede bir strateji olarak öne sürülebilir.

Düzenli yemek yeme, hipoglisemiyi iyileştireceğinden migreni iyileştirmede de bir etken olarak düşünülebilir. Bu sebeple migren hastalarının beslenme düzenleri oluşturulurken, bireylerin ara öğün tüketmelerine ve uzun süre aç kalmamalarına dikkat edilmelidir.

Hipoglisemi nedir? Neden olur? Belirtileri ve tedavisi

 

Vücudun susuz kalması, migren ağrılarına sebebiyet verebilir mi? Günde kaç litre su tüketmeli?

Dyt. Fatma Gönen: Vücudumuzun susuz kalması, migren ataklarının artmasına ve ağrıların şiddetlenmesine neden olabilir. Bu nedenle özellikle stresin arttığı ve migrenin kapımızı çalacağı zamanlarda günde 3 litre su tüketmeye özen gösterilmelidir.

Ağrının başlayacağını hissedince hangi besinler veya sıvılar tüketilerek migren atağı kontrol altına alınabilir?

Dyt. Fatma Gönen: Ağrının başlayacağı hissedildiği anda ısırgan otu, ıhlamur, melisa, papatya çayı gibi rahatlatıcı çaylar tercih edilmelidir. Kafein, baş ağrılarında iki türlü etki gösterir. Aşırı tüketimi, ağrıyı tetikler. Sınırlandırılması ise ağrıyı azaltıcı etki sağlar. O yüzden günlük kafein tüketimi azaltılmalıdır.

Trombositlere karşı güçlü etkileri olan besin bütünleyicilerin başında B6, C ve E vitaminleri, temel yağ asitleri (keten tohumu yağı, balık yağı) ve zencefil gibi bazı besin maddeleri gelir, bunlar tüketilebilir. Tabi ki her migren hastasında yukarıda yazan besinler ağrıyı azaltacak ya da tetikleyecek diye bir durum söz konusu değil. O yüzden mutlaka bir uzman eşliğinde beslenme planı şekillendirilmeli.

Keten tohumunun faydaları nelerdir? Yağı nasıl tüketilmelidir?

Migrenin alerji ile ilişkili besinlerin diyetten çıkarılması da gündeme geliyor. Bu diyetler yarar sağlıyor mu?

Dyt. Fatma Gönen: Hastalara eliminasyon diyetleri verilerek mekanizmalar besin alerjisi temeline dayandırılırken, IgE’nin göz önünde bulundurulması gerektiği ifade edilmiş, özelleştirilmiş diyetlerin migren ataklarını azalttığı bildirilmiştir. Ancak besin alerjisiyle migren ataklarının geliştiğini bildiren çok sayıda rapora karşın migren ve alerji arasındaki etkileşim ve ağrı oluşumunda IgE aracılı alerjik mekanizmaların rolü halen tartışmalıdır.

Aşırı ağrı kesici kullanımı migren ağrılarını ve atak sıklığını artırıyor

Eliminasyon diyetleri zaman zaman hastanın durumuna göre uygulanabilir, ancak uzun vadede sürdürülebilirliği konusunda sorunlar yaşanmaktadır. Bunun yanı sıra tek başına eliminasyon diyetleri tedavi için yeterli olmayacaktır.

Migrenli hastalara öneriler

  • Günde 2,5-3 litre sıvı almayı unutmayın
  • Günlük 30 dakikalık yürüyüşler yapın
  • Günde 7-8 saat uyuyun
  • Günlük kafein tüketimini sınırlandırın
  • Her sabah 10- 15 dakika rahatlama egzersizleri yapın, nefes egzersizlerinden faydalanın
  • Yoğun ışık ve yüksek sesten uzak durun, loş ışık ve hafif müzik olan ortamlarda bulunmaya çalışın
  • Açlık kan şekerinin düşüş gösterdiği durumlarda baş ağrısı artar. Bu nedenle özellikle öğün atlamamaya özen gösterin
  • Sigara, alkol ve stresi hayatınızda minimize edin.

YAZIYI PAYLAŞ


Araç çubuğuna atla