Hareketsiz yaşam ölüm riskini %15 ila %40 arttırıyor

Kategori: Güncel / Literatür Print

h1Hareketsizlik ölüme neden olan risk faktörleri arasında 4.sırada. Dünya Sağlık Örgütü raporlarına göre hareketsizlik birçok ülkede hızlı bir şekilde yaygınlaşıyor ve kanser, kalp-damar hastalıkları, obezite, tip2 diyabet, kemik erimesi gibi birçok hastalığın artışına neden oluyor. Bilimsel veriler hareketsizliğin tüm dünyada ölüme neden olan risk faktörleri arasında 4.sırada olduğunu gösteriyor. Avustralya’da yapılan bir araştırmaya göre, günde 8-11 saatini oturarak geçiren kişilerin ölüm riski (obezite, kanser, kalp ve şeker gibi hastalıklarla) %15 artıyor. Günde zamanının 11 saatten fazlasını oturarak geçiren kişilerde ise ölüm riski 4 saatten az oturanlara göre %40 daha fazla! Hareketsizlik, göğüs ve kolon kanseri vakalarının %20-25’i, diyabetin %27’si ve iskemik kalp hastalığının %30’undan sorumlu olarak gösteriliyor.

“Egzersiz İlaçtır” sloganıyla, fiziksel aktiviteyi gündelik yaşamının bir parçası haline getirmeyi hedefleyen Aktif Yaşam Derneği Avustralya’da yapılan ”hareketsizlik” araştırmasının çarpıcı sonuçlarına dikkat çekti. Fiziksel hareketsizliğin dünya üzerinde ölüme neden olan risk faktörleri arasında 4.sırada yer aldığını belirten Aktif Yaşam Derneği Başkanı Prof. Dr. Haydar Demirel, inaktivitenin yılda 3,2 milyon insanın ölümüne yol açtığını söyledi.

Hareketsizlik pek çok kronik hastalığa ve kansere neden oluyor

İnsan yapısının inaktif bir yaşama uygun olmadığının dile getiren Prof. Dr. Demirel, şu bilgileri verdi: “Kentleşme ile gelen iş temposundaki artış ve zamanı verimli kullanma kaygısı ulaşım alışkanlıklarımızın değişmesine neden oldu. Artık bir yerden diğerine ulaşmak için yürümüyor, araba ya da toplu taşıma araçlarını kullanıyoruz. Bu durumda hareket eden aslında biz değil araçlar oluyor. Çalıştığımız ortamlar ve çalışma şeklimiz de değişti. Artık plazalar içerisinde yaşıyor, asansör kullanıyor ve bilgisayar başında uzun vakitler geçiriyoruz.  Üst kattaki iş arkadaşımızla bir konuyu paylaşmak için yanına gitmek yerine telefon veya e-postayı kullanıyoruz. İş gününün sonunda evimize vardığımızda da durum fazla değişmiyor. Gelişen teknoloji ile evlerimize giren çok sayıda TV kanalı, renkli yüksek çözünürlüklü görüntüler uzun süre hareketsiz kalmamız için cazip bir ortam sunuyor.”

Türkiye’de en hareketsiz yaş grubu 13-19 arası

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte artan hareketsizliğin pek çok kronik hastalığa neden olduğunu belirten Prof. Dr. Demirel, “Hareketsizlik rahatsızlığın oluşumuna yol açan sessiz bir epidemi olarak kabul ediliyor. Araştırma sonuçlarına göre hareketsizlik, 60 yaş altında 670 bin kişinin erken ölümüne sebep oluyor. Ayrıca göğüs ve kolon kanseri vakalarının %20-25’i, diyabetin %27’si ve iskemik kalp hastalığının %30’unun da fiziksel hareketsizlikten kaynaklandığı bildiriliyor” şeklinde konuştu.

Fiziksel aktiviteleri arttırmanın pratik yolları

Aktif Yaşam Derneği, düzenli egzersiz yapmanın ve hareketli yaşam biçiminin birçok sağlık probleminin önüne geçerek insan ömrünü uzattığına dikkat çekiyor. Prof. Dr. Haydar Demirel gündelik yaşamda yapılacak küçük değişikliklerle sağlanabilecek aktif bir yaşam biçiminin önemine değinerek şu önerilerde bulunuyor:

Dünyada giderek aktif ofis yaklaşımı benimseniyor. Çalışma masaları ve ofis sandalyelerinin dizaynında kişilerin mümkün olduğunca ayakta çalışabileceği veya daha hareketli olabileceği yaklaşımlar benimseniyor. Çalışma saatlerinizin çoğunu masa başında oturarak geçiriyorsanız, çalışırken verdiğiniz molaları oturarak değil hareket ederek değerlendirebilirsiniz. Bilgisayarınızdan belirli aralıklarla ayağa kalkıp hareket etmek için uyarı almak veya saatinizin sizi uyarmasını sağlamak mümkün. Bir diğer öneri, beli bir işi yaparken ayağa kalkıp yürümenin tercih edilmesi olabilir. Özellikle cep telefonu ile konuşma zamanlarınızı ofis içinde dolaşarak geçirmeniz buna güzel bir örnek olabilir.

İş dışı vakitlerinizi de hareketlendirmek mümkün. Araç kullanmak yerine yürümeyi tercih edebilir. Aracınızı gideceğiniz yerin uzağına park edebilir veya otobüsten bir iki durak önce inebilir ve gideceğiniz yere yürüyebilirsiniz.

Evinizde ise, televizyon karşısında oturarak geçirdiğiniz zamanı azaltabilir veya belli zaman dilimlerine bölebilirsiniz. Üstelik evinizde yapacağınız gibi ev dışında da çocuklarınızla hareketli oyunlar oynayabilirsiniz. Hafta sonlarınızı ise yürüyüş, bisiklet gibi hareketli aktiviteler ile değerlendirmeniz mümkün.

Böylece, daha kısa oturma süreleri, daha fazla hareket ve yeterli fiziksel aktivite ile kendinize aktif yaşam fırsatları yaratarak obezite, kalp-şeker hastalıkları ve kanser riskinin azalmasına katkıda bulunmuş, daha sağlıklı bir yaşam için “bir adım” atmış olursunuz.

YAZIYI PAYLAŞ

YORUMUNUZ VAR MI?

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör
Araç çubuğuna atla