Sağlıklı ve kaliteli bir uyku için cep telefonunu yatak odasına sokmayın!

Kategori: Sağlık Gündemi, Uyku Sorunları Print

Uykunun sağlıklı bir yaşam için vazgeçilmez bir öneme sahip olduğunu söyleyen Prof. Dr. Özen Kaçmaz Başoğlu, gelişen teknoloji ile birlikte televizyon, bilgisayar ve cep telefonu gibi cihazların yatak odalarında daha fazla kullanılmaya başlandığını, bu durumun ise uyku düzenini olumsuz etkilediğini belirtti. Dünya Uyku Günü nedeniyle, Türk Toraks Derneği (TTD) Uyku Bozuklukları Çalışma Grubu adına açıklama yapan Prof. Dr. Başoğlu, uykunun yaşam için gerekli olduğu, vücudun dinlendiği, tazelendiği önemli bir onarım süreci olduğuna vurgu yaparak gelişen teknoloji ile birlikte insanların uykuya yeteri kadar zaman ayıramadığına dikkat çekti.

Sağlıklı yaşam için, sağlıklı bir uyku vazgeçilmezdir

Sağlıklı bir yaşam için sağlıklı bir uykunun vazgeçilmez olduğunun altını çizen Prof. Dr. Başoğlu, şu bilgileri verdi: “Yaşamımızın üçte birini uyuyarak geçiririz. Normal uyku süresi yaşla ve kişiden kişiye değişmektedir. Yeni doğanlar günde ortalama 16 saat uyurken, uyku gereksinimi 3-5 yaşlarında 11 saate, ergenlikte ise yaklaşık 9-10 saate inmektedir. Yetişkinler için normal uyku süresi ortalama 6-8 saattir. Yaşlılar ise genellikle daha erken yatıp erken kalkma eğilimindedirler. İleri yaşla birlikte uyku süresi kısalır ve yaşlılar uyanıklıklar ile bölünmüş, kalitesiz bir uyku uyurlar.”

Yetişkinler ortalama 6-8 saat uyumalı

Sağlıklı bir yaşam için kaç saat uyumanın yeterli olacağı sorusunun yanıtının kişiden kişiye değişeceğini belirten Prof. Dr. Başoğlu, “Nitekim dinlenmiş ve tazelenmiş uyanmak için herkes kendini iyi hissettiği kadar uyumalıdır. Yetişkinlerin büyük çoğunluğu için 6 ile 8 saat arasında uyumak yeterlidir. Bu süreden az uyunduğu zaman bankadan borç almış gibi bir uyku borcu oluşur. Az uyumaya devam edildiği sürece bu borç faizi ile katlanarak artar ve ödenmesi güçleşir. Nitekim uzun süreli uykusuzluk çeşitli zihinsel ve fiziksel sorunları da beraberinde getirir, gün içinde performans kaybına yol açar ve yaşam kalitesi bozulmasına neden olur” diye konuştu.

Sağlıklı bir uykunun sırrı ne? Uykusuzluğa karşı pratik çözümler ve öneriler

Yaşamın tadını çıkarmak için uyku düzeni korunmalı

Yatağa yatılıp ışıkları kapandıktan sonra 10 ile 30 dakika içinde uykuya dalındığını kaydeden Prof. Dr. Başoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: ‘Bunda melatonin hormonunun rolü vardır. Uyku, uyanıklık döngüsünün önemli bir hormonu olan melatonin sentez ve salınımı gece karanlıkta uyarılmaktadır. Retina karanlığı algılar ve melatonin seviyesi gece giderek artarak uyumamızı sağlar. Sabah ışığın etkisi ile melatonin seviyesi düşer ve uyanırız.

Gelişen teknoloji ile birlikte televizyon, bilgisayar, tablet ve cep telefonu gibi cihazlar, özellikle gençler tarafından yatak odalarında daha fazla kullanılmaya başladı. Retina bu cihazların parlak ışığına maruz kaldığında melatonin salgılanmaz ve cihaz kapatılsa bile uykuya dalma güçleşir. Gece uyuması gereken saatte uyuyamayan kişi sabah okula veya işe gitmek için erken kalkmak zorunda ise gün içinde kendini yorgun hisseder. Oysa yaşamın tadını çıkarmak için uyku düzenimizi korumalı ve yeteri kadar uyumalıyız.’

Türk Toraks Derneği, uykudaki sorunlara da önem veriyor

Prof. Dr. Başoğlu, “Türk Toraks Derneği, yirmi beş yıldan uzun süredir solunum hastalıklarında etkin koruma ve tedaviyi sağlamayı ve ulusal akciğer sağlığını geliştirmeyi amaçlayan bir dernektir. Uyanıkken yaşanan solunum sorunları kadar uykuda karşılaşılan solunum sorunları da derneğimizin ilgi alanları arasındadır. Türk Toraks Derneği kurulduktan kısa bir süre sonra oluşturulan Uyku Bozuklukları Çalışma Grubu ile hekimlerin uyku hastalıkları konusunda eğitiminde öncü rol almaktadır. Bu amaçla, hastalar için bilgilendirme toplantıları düzenleyerek, derneğin halk sayfasına uyku ile ilgili merak edilen sorulara yanıt olabilecek yazılar yazarak ve basın açıklamaları yaparak farkındalığı arttırmaktadır” dedi.

YAZIYI PAYLAŞ


Araç çubuğuna atla