Böbrek taşını oluşmanısını önlemenin yolları

Kategori: Beslenme ve Diyet, Böbrek Sağlığı, İç Hastalıklar Print

bobrek-genel-sekilTUZU AZALT-PROTEİNİ KISITLA-PORTAKAL SUYU İÇ!

Ülkemizde genellikle her 10 kişiden biri, yaşamı boyunca en az bir kez böbrek taşlarıyla ilgili bir problemle karşılaşıyor.  Böbrek taşları çoğu zaman şiddetli ağrılarla seyrederek yaşam kalitesini düşürebilen ve böbreklerde fonksiyon kaybına yol açabilen ciddi bir hastalık Üstelik 5 yıl içinde tekrar ortaya çıkma riski yüzde 35 gibi yüksek bir orana sahip. Böbrek taşlarının oluşumunda genetik etkenler, erkek olmak, tek ya da anormal yapıdaki böbrekler ve kullanılan bazı ilaçlar gibi pek çok faktör sorumlu olsa da, hatalı beslenme alışkanlığı da etkili oluyor. Üroloji Uzmanı Prof. Dr. Sinan Zeren, beslenme alışkanlıklarına dikkat edildiği takdirde böbrek taşlarının oluşma veya mevcut taşların büyüme risklerinin azaltılabileceğine dikkat çekerek,  “Bünyesi böbrek taşı oluşumuna yatkın olan kişilerin öncelikle sofradan tuzu kaldırmaları, hayvansal gıdaları kısıtlamaları ve bol su yanında limon ile portakal suyu içmeleri, dikkat etmeleri gereken noktaların başında geliyor” dedi.

Dikkat! Bu maddeler taş oluşumuna neden oluyor

Prof. Dr. Zeren, böbrek taşlarının yapısında bulunan kalsiyum, oksalat, ürat ve sistin gibi maddelerin bir kısmının vücut içinde üretilirken, bir kısmının ise beslenme yoluyla alındığını belirtti. Bu maddelerin fazla miktarlarda alındıklarında idrar yollarında kristaller halinde çökebildiği uyarısında bulunan Prof. Dr. Zeren sözlerine şöyle devam etti:

Böbrek taşı belirtileri, tedavisi ve hastalara uzman önerileri

“Alınan sıvının yetersiz olması ve bunun sonucunda idrarın daha yoğun hale gelmesi de bu çökme olayını kolaylaştırıyor. Dolayısıyla bünyesi böbreklerde taş oluşumuna uygun olan kişilerin bu maddeleri içeren besinleri tüketirken dikkatli olmaları gerekiyor.  Ayrıca idrar yollarında taşların çökmesini önleyen sitrat gibi maddelerden zengin besinlerin ise tam aksine tüketiminin arttırılması da böbrek taşlarının oluşum riskini çok azaltıyor.”

Böbrek taşını engellemek için doğru beslenme

tuz tüketimiBöbrek taşı oluşumunu önlemek için beslenme alışkanlığında dikkat edilmesi gereken noktaları:
Günlük tuz tüketiminiz yarım çay kaşığını geçmesin!
Böbrek taşlarının önemli bir kısmı kalsiyum içerikli taşlardan oluşuyor.  Tuz, böbrek taşının bileşiminde en sık görülen kalsiyumun böbrekten daha fazla atılmasına neden oluyor.

Bunun sonucunda da mineraller idrarda birikerek taş oluşumuna yol açıyor. Böbrek taşı sorununuz varsa, tuz tüketiminde dikkatli olmanız gerekiyor.  Aşırı tuzlu besinlerden kaçınmalı, yemeklerin içindeki ölçülü miktarlardaki tuzla yetinmeli ve sofradan tuzluğu kaldırmalısınız. Gıdalarla aldığınız günlük tuz miktarı 2.5 gramı, yani yaklaşık yarım çay kaşığını geçmemeli.

Limon ve portakal suyu için  
Özellikle idrardaki sitrat maddesi taş oluşumuna karşı koruyucu etkiye sahip bir madde. Limon ve portakal suları sitrattan zengin içecekler oldukları için bunları düzenli olarak tüketmenizde fayda var. Bunun aksine çay ve kahve ise ‘oksalat’ denen maddelerden zengin oldukları için bu içeceklerden de mümkün olduğu kadar kaçının.

Proteinden zengin diyetler böbrek taşlarına neden oluyor!

Günde en az 2 litre su
Böbrek taşlarının oluşumunu önlemek için öncelikle bol su içme alışkanlığı edinilmesi şart. Çünkü alınan sıvının yetersiz olması idrarın daha yoğun hale gelmesine, bunun sonucunda da kristallerin idrar yollarında çökmesine neden olabiliyor. İdrar miktarı günde 1,5-2 litreyi buluyorsa ve rengi su gibi açık ise bu yeterli sıvı alındığını gösteriyor.

Protein tüketimine dikkat!
dengeli beslenmeKırmızı et, sakatat, tavuk ve deniz ürünleri gibi hayvansal proteinleri fazla tüketmek böbrek taşı oluşumunu tetikliyor. Bu tür hayvansal proteinlerin fazla tüketilmesi sonucu idrarda kalsiyum ve ürat gibi maddelerin miktarı artarken, bunun aksine taş oluşumdan koruyan sitrat maddesinin miktarı ise azalıyor.

Yeşil yapraklı sebzeleri, çikolatayı,  çilek ve domatesi ölçülü tüketin: Ispanak gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler, bamya, çilek, domates, armut, kuruyemiş ve çikolata gibi birçok besin ve içeceğin içinde bol miktarda oksalat maddesi bulunuyor. Oksalat vücutta da üretiliyor. Oksalatın sadece yüzde 10-15 gibi bir oranı beslenme yoluyla alındığı için bu konuda katı bir diyet uygulamak gerekmiyor. Ancak bu tür besinleri yine de ölçülü miktarlarda tüketmekte fayda var.

Oksalattan zengin besinleri kalsiyum içeren besinlerle yiyin: Diyetteki kalsiyum alımının kısıtlanması oksalatın bağırsaklardan daha fazla emilimine neden olarak taş oluşum riskini artıyor.  Bu nedenle oksalattan zengin besinleri süt, peynir ve yoğurt gibi kalsiyumdan zengin besinlerle birlikte tüketmek taş oluşum riskini azaltıyor.

Dikkat! Aşırı sıcaklar böbrek taşını tetikliyor!

YAZIYI PAYLAŞ


Araç çubuğuna atla