• Dr. Dilek Arslan Basın Odası grup logosuBasın Odası grubunda bir güncelleme yayınladı 10 yıl 4 ay önce

    Sağlık Turizmi ve Turist Sağlığı Kapsamında Sunulacak Sağlık Hizmetleri Hakkında Yönerge 23.07.2013 tarihli ve 25541 sayılı Bakan Onayı ile yürürlüğe konulan

    Amaç ve Kapsam
    Madde 1 – (1)Bu Yönerge ileÜlkemize yurtdışından gelen uluslararası hastalar ile turistlere, kamu ve özel sağlık kuruluşlarında sunulacak sağlık hizmetlerinin usul ve esaslarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
    (2)Bu Yönerge; 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar Ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’na tabi olmayan; yurtdışında ikamet eden ve Türkiye’de oturma izni almamış, ülkemize belirli bir süre için eğitim amacı dışında yasal yollarla giriş yapmış olan kişilere sunulacak sağlık hizmetlerini kapsar.

    Dayanak
    Madde 2- (1)Bu yönerge; 11/10/2011 Tarih ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı Ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 8 inci maddesinin (i) bendine ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu’nun 3 üncü maddesi (c) bendine dayanarak hazırlanmıştır.

    Tanımlar
    Madde 3 – (1) Bu Yönergede geçen;
    a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
    b) Birlik: Kamu Hastaneleri Birliklerini,
    c) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
    ç) Genel Sekreterlik: Birlik Genel Sekreterliklerini,
    d) Milletlerarası Sosyal Güvenlik Sözleşmesi: Sosyal Güvenlik Sözleşmeleri kapsamında sağlık yardımı alma hakkı olan yabancı ülke vatandaşlarını ve Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarını kapsayan Ülkemizin imzalamış olduğu uluslararası sözleşmeyi,
    e) Kurum: Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumunu,
    f) Müdürlük: İl /İlçe Sağlık Müdürlüklerini,
    g) Sağlık Turizmi: Sağlığına kavuşmak veya sağlığını geliştirmek için kişilerin herhangi bir sebeple ikamet ettiği ülkeden başka bir ülkeye seyahat etmesini,
    ğ) Sağlık Alanında Milletlerarası Ġkili Ġşbirliği Anlaşmaları: Sağlık alanı ile ilgili olarak diğer ülkelerle Bakanlığın imzalamış olduğu ikili anlaşmayı,
    h) Ġl Sağlık Turizmi Birimi: İldeki tüm sağlık turizmi ile ilgili iş ve işlemleri takip etmek için Genel Müdürlüğün uygun gördüğü il sağlık müdürlüğü bünyesinde kurulan birimleri,
    ı) Uluslararası Hasta: Tedavi ve Rehabilitasyon amaçlı yurtdışından ülkemize geçici bir süreliğine gelen kişiyi,
    i) Uluslararası Hasta Koordinasyon Merkezi: Sağlık turizmi veya turistin sağlığı kapsamında, l. seviye illerdeki Genel Sekreterlik bünyesinde kurulacak, hastaların tedavilerinin
    koordine edildiği merkezleri,
    j) Uluslararası Hasta Birimi: Tıbbi teknolojik donanımı, nitelikli ve uzman sağlık personeli, otelcilik hizmetleri ve hizmet kapasitesi yeterli olan Birliğe bağlı hastanelerin bünyesinde, Kurumun uygun gördüğü 1. ve 2. Seviye illerdeki hastanelerde kurulan birimi,
    k) Uluslararası Hasta Destek Hattı: Uluslararası hastalar ve turistlerin Ülkemizde alacakları sağlık hizmetleri veya hasta hakları kapsamındaki müracaatlarında tercümanlık ve danışmanlık için Genel Müdürlük bünyesinde oluşturulan, yedi gün 24 saat esasıyla çeşitli dillerde telekonferansla hizmet veren telefon hattını,
    l) Turist Sağlığı: Ülkemizde herhangi bir nedenle geçici süreli olarak bulunan turistlerin, ülkemizde bulundukları sırada ani gelişen hastalıklarda ve acil durumlarda sağlık hizmeti almasını,
    m) Hastane Yöneticisi: Birliklere bağlı hastanelerin en üst yöneticisini, İfade eder. 2

    Genel Hususlar
    Madde 4 – (1)Birlik ve birliğe bağlı hastaneler bünyesinde, uluslararası hastalara sağlık hizmeti sunmak için gerekli personel, altyapı, teknik, tanıtım, tercüman ve/veya tercümanlık hizmeti ile ilgili usul ve esaslar, Kurum tarafından belirlenir.
    (2) Genel Müdürlük; ilde bulunan sağlık kuruluşlarına başvuran uluslararası hasta sayıları, İl’e gelen turist sayıları, ilin coğrafik konumu, uluslararası ulaşım imkânları, ildeki hastanelerin fiziki, teknolojik şartları ve insan kaynakları gibi unsurlar değerlendirilerek illeri 1, 2 ve 3’üncü seviye olarak belirler.
    (3) Bu Yönerge kapsamında hizmet alımı yoluyla çalıştırılacak personel, Bakanlık Strateji Geliştirme Başkanlığınca yayımlanan ve hizmet alımları kapsamında çalıştırılabilecek işçi sayısı ve ücretlendirme tespitine ilişkin usul ve esasları belirleyen genelgeler ile getirilen sınırlamalara tabi değildir.
    (4) Uluslararası hasta birimi bulunmayan birliğe bağlı hastanelerde, uluslararası hastaların iş
    ve işlemleri, hastane yöneticisi tarafından görevlendirilecek bir sağlık personeli tarafından yürütülür.
    (5) Bu yönerge kapsamındaki iş ve işlemler, Genel Sekreterliklerde genel sekreterin
    görevlendireceği bir başkan, birliğe bağlı hastanelerde ise başhekimlikler tarafından yürütülür.
    Kurum, birliklerde sağlık turizmi ile ilgili iş ve işlemleri yürütecek personel sayısını, özelliklerini ve
    görev tanımını belirlemeye yetkilidir.
    (6) Bu yönerge kapsamında hizmet alım usulü ile çalıştırılacak olan yabancı dil bilen
    personelin KPDS/YDS den son üç yılda en az 60 puan alması ve en az lise mezunu şarttır. İdare,
    yabancı dil bilen personel için ilave kriterler belirleyebilir.
    (7) Birliğe bağlı sağlık tesislerinde, bu yönerge kapsamında sağlık hizmeti verilecek
    kişilerden, tedaviye başlamadan önce, tahmini tedavi bedelinin belirli oranında avans alınabilir.
    (8) Bu yönerge kapsamında sağlık hizmeti verilen kişiler, Bakanlıkça oluşturulan web tabanlı
    sisteme kaydedilir.

    Tanıtım, Bilgilendirme ve Tercümanlık
    Madde 5 – (1)1. ve 2. seviye illerde bulunan birlikler, uluslararası hasta birimi bulunan
    hastaneler, il sağlık turizmi birimi bulunan sağlık müdürlükleri, yurtdışına yönelik olarak sağlık
    turizmi potansiyeli ve sunulacak sağlık hizmetleri hakkında bilgilendirme için tanıtım yapabilir. Bu
    çalışmaların bedeli döner sermaye kaynaklarından karşılanır.
    (2) Sağlık kuruluşları sağlık turizmi tanıtımlarında Bakanlığın konuyla ilgili mevzuatına
    uymak zorundadır.
    (3) Uluslararası hasta kabul eden özel sağlık kuruluşları ve uluslararası hasta birimi bulunan
    birliğe bağlı hastaneler internet sitelerini bilgilendirme amaçlı olarak asgari İngilizce olmak şartıyla
    düzenlemek zorundadır. Sağlık turizmi hizmeti sunan kamu veya özel sağlık kuruluşlarının internet
    sitelerinde, sağlık turizmi ile ilgili iş ve işlemlerle ilgili olarak 7 gün 24 saat ulaşılabilecek çağrı
    merkezi veya kişilerin iletişim bilgileri yer almak zorundadır. Sağlık kuruluşları bu çağrı merkezini
    hizmet alım yöntemi ile de yürütebilirler.
    (4) Özel sağlık kuruluşları da dahil uluslararası hastaların sağlık kuruluşuna başvurularında
    kullanılacak, hasta rızasının alınmasına yönelik formlar asgari İngilizce olmak üzere farklı dillerde
    düzenlenir.

    Uluslararası Hasta Destek Hattı
    Madde 6 – (1)Türkçe bilmeyen uluslararası hastaların veya acil sağlık hizmetine ihtiyaç
    duyan turistlerin, 112 acil çağrı merkezlerini veya sağlık hizmeti hakkında bilgi edinmek veya hasta
    hakları ile ilgili şikâyetleri için 184 Sabim hattını aramaları halinde, çağrı merkezleri bu çağrıları
    Uluslararası Hasta Destek Hattına telekonferans ile yönlendirir.
    (2) Uluslararası destek hattına gelecek çağrılara cevap verecek ve danışmanlık yapacak
    yabancı dil bilen, yeterli sayıda sağlık personeli istihdam edilir.
    (3) Ülkemize yurtdışından gelen Türkçe bilmeyen kişilere, 444 47 28 numaralı uluslararası
    destek hattından 7 gün 24 saat İngilizce, Almanca, Arapça, Rusça, Farsça, Fransızca olmak üzere
    gerekli olan dillerde sağlık konularında tercümanlık ve danışmanlık hizmeti verilir. Ayrıca yaz 3

    dönemlerinde gerektiğinde gelen çağrıların yoğunluğuna göre yabancı dil bilen yeterli sayıda
    tercüman, ilave hizmet alımı usulü ile temin edilir.
    (4) Bu destek hattından, sağlık hizmeti alınan kuruluşun özel veya kamuya ait olduğuna
    bakılmaksızın ülkemizde bulunan tüm yabancılar yararlanabilir.

    Uluslararası Hasta Koordinasyon Merkezi
    Madde 7 – (1)Uluslararası hasta koordinasyon merkezi, 1’inci seviye illerdeki birlik
    bünyesinde kurulur. Bu merkezde, yabancı dil bilen, sağlık turizmi konusunda deneyimli, bir
    sözleşmeli uzman ve yeterli sayıda personel istihdam edilir. Bu merkezlerde hizmet alımı usulü ile
    tercüman çalıştırılabilir.
    (2) Bu merkezde çalıştırılan tercümanlar, birliğin ve gerektiğinde birliğe bağlı hastanelerin
    ihtiyacı olan tercümanlık ve rehberlik hizmetini sunar.
    (3) Bu merkezler, birliğin sorumlu olduğu bölge dâhilindeki sağlık turizmi ve turist sağlığı
    hizmetleri ile ilgili tüm iş ve işlemlerin koordinasyon ve takibini yapar.
    (4) Bu merkezler; uluslararası hastaların havaalanından veya konaklamakta olduğu yerden
    hastanelere geliş ve gidişini sağlayacak transfer hizmetlerini hizmet alımı yoluyla temin edebilir.
    (5) Bu merkezler; uluslararası hastaların tercümanlık, danışmanlık ve refakat hizmetlerini
    hizmet alım yoluyla temin edebilirler.

    Uluslararası Hasta Koordinasyon Birimi
    Madde 8 – (1)Uluslararası hasta koordinasyon birimi, 2’nci seviye illerdeki birlik
    bünyesinde kurulur. Bu merkezde yabancı dil bilen, sağlık turizmi konusunda deneyimli bir personel
    birim sorumlusu olarak görevlendirilir. İhtiyaç halinde ilave personel ve hizmet alım usulü ile
    tercüman istihdam edilebilir.
    (2) Bu birimde çalıştırılan tercümanlar, birliğin ve gerektiğinde birliğe bağlı hastanelerin
    ihtiyacı olan tercümanlık hizmetini sunar.
    (3) Bu birim, birliğe bağlı sağlık tesislerindeki sağlık turizmi ve turist sağlığı hizmetleri ile
    ilgili tüm iş ve işlemleri koordine eder ve takibini yapar.
    (4) 3’üncü seviye illerdeki Genel Sekreterliklerde ve bağlı hastanelerde, sağlık turizmi iş ve
    işlemlerinin takibini yapmak üzere bir personel Uluslararası Hasta Destek Personeli olarak
    görevlendirilir.

    Uluslararası Hasta Birimi
    Madde 9 – (1)Bu birim,hastaneye başvuranuluslararası hastaların tüm kayıt, tercüme, tedavi
    bedelinin faturalandırılması ile ilgili iş ve işlemleri yürütür. Bu birim başhekimliğe bağlı olarak
    çalışır ve birimde yeterli seviyede yabancı dil bilen tabip veya sağlık personeli görevlendirilir.
    (2) Uluslararası hasta potansiyeline göre gerekli dilde ve yeterli sayıda yabancı dil bilen
    personel hizmet alımı usulü ile istihdam edilir. Bu personel “Uluslararası Hasta Rehberi” olarak
    adlandırılır.
    (3) Bu birimde, yurtdışında yaşayan ve milletlerarası sosyal güvenlik sözleşmesi ve sağlık
    alanında milletlerarası ikili işbirliği anlaşmaları gereği sağlık hizmeti almak için ülkemize gelen
    kişilere, yönlendirme ve rehberlik hizmetleri de sunulur. Bu kapsamdaki kişilere Sağlık Uygulama
    Tebliği hükümlerine göre işlem tesis edilir.
    (4) Hastane yönetimi, yurtdışı hasta birimi için gerekli fiziki şartları ve teknik donanımını
    hazırlar.
    (5) Kurulan uluslararası hasta birimleri Kurum tarafından liste halinde Genel Müdürlüğe
    bildirilir.

    Ġl Sağlık Turizmi Birimi
    Madde 10 – (1)Yabancı dil bilen en az bir sağlık personeli veya tabip ile sekretarya
    işlemlerini yürütecek bir personel görevlendirilir.
    (2)Bu birim, Sağlık Hizmetleri Şubesi veya Kamu Yataklı Sağlık Hizmetleri Şubesi veya
    Özel Yataklı Sağlık Hizmetleri Şubesi bünyesinde genel müdürlüğün uygun görüşü ile birinci veya
    ikinci seviye illerde kurulur. 4

    (3)İl sağlık turizmi birimlerinde Müdürlük tarafından, hizmet alımı usulüyle, ihtiyaç duyulan
    yabancı dilde yeterli sayıda tercüman istihdam edilebilir veya tercümanlık hizmet alımı döner
    sermaye kaynaklarından temin edilir.
    (4)Bu birim, ildeki kamu ve özel sağlık kuruluşlarının sağlık turizmi ve turistin sağlığı
    hizmetleri ile ilgili denetim yapar ve koordinasyonu sağlar.
    (5)Sağlık turizmi ile ilgili personellerin eğitimini yapar. Sağlık turizmi ile ilgili toplantılara ili
    temsilen katılır.
    (6)İldeki sağlık turizmi ile ilgili kayıtlarının düzenli olarak tutulmasını sağlar.
    (7)Müdürlükte bulunan sağlık turizmi ile ilgili birimler ve kişiler, uluslararası hastalara
    sunulacak acil sağlık hizmetleri hususunda 112 acil hizmetleri şubesi ile koordineli olarak çalışır.

    Acil Sağlık Hizmetleri
    Madde 11 – (1)Bu yönerge kapsamındaki kişilere, acil sağlık hizmetleri ve acil hasta
    nakilleri ücreti karşılığı sunulur. Ancak yurtdışında yaşayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına 112
    acil sağlık hizmetleri ücretsiz sunulur.
    (2)Bu yönerge kapsamında ambulans ile acil hasta naklinden elde edilen gelir, hastaya ilk
    müdahale eden müdürlük döner sermayesine yatırılır.
    (3)Bu Yönerge kapsamındaki hastaların ambulans ile yurtdışından getirilmesi halinde
    ambulans nakil hizmet bedeli hastanın getirildiği ilin müdürlük döner sermaye hesabına yatırılır.
    (4)Hava ambulansı talepleri, yurtiçinde 112 acil servisi tarafından vaka nakil formu ve
    yurtdışındaki talepler Türkiye konsoloslukları aracılığıyla yapılır.
    (5)Türk vatandaşları ve yabancı uyruklu kişilerin uyruğuna ve sosyal güvencesinin olup
    olmadığına bakılmaksızın trafik kazaları sonucunda verilecek sağlık hizmetlerinin bedeli, ilgili kanun
    gereği Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan tahsil edilir. Trafik kazalarında, kişinin bizzat kendisinden
    tedavi bedeli talep edilemez. Ancak bu yönerge kapsamında trafik kazası nedeniyle acil sağlık
    hizmeti alan kişinin, isteğe bağlı ilave seyahat sigortası var ise kurumun ödemediği kısım bu
    sigortaya fatura edilerek poliçe kapsamında ödeme talep edilebilir.

    Yönerge Kapsamındaki Sağlık Hizmetlerinin Ücretlendirilmesi
    Madde 12 – (1)Bu Yönerge kapsamında verilecek sağlık hizmetlerinin bedeli 3359 sayılı
    Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu’nun 3/c maddesi hükmü uyarınca Genel Müdürlükçe belirlenir.
    (2)Devlet üniversitelerine bağlı tıp fakülteleri hastaneleri ve Sağlık Bakanlığı’na bağlı sağlık
    kurum ve kuruluşları, bu yönerge kapsamındaki uluslararası hastalar için Genel Müdürlükçe
    belirlenen fiyat tarifesini uygulamak zorundadır. Özel sağlık kuruluşları ise Genel Müdürlükçe
    belirlenen fiyat tarifesine tabi değildir.
    (3)Kurum; bu Yönergede belirtilen usul ve esasların yanı sıra, yurt dışından gelen hastalara
    uygulanacak ücret tarifeleri konusunda yürürlükte bulunan ikili iş birliği anlaşmaları veya
    uluslararası anlaşmalar gereği uyulması zorunlu olan hususları da dikkate alarak birlik veya birliğe
    bağlı hastanelerde uygulanmak üzere protokol hazırlamaya ve gerektiğinde revize etmeye yetkilidir.
    (4) Özel kuruluş/sigorta, sağlık kuruluşuna getirmiş olduğu yönerge kapsamındaki hastalara
    sunduğu tercümanlık, danışmanlık ve destek hizmetleri için hastalardan, hastanın almış olduğu sağlık
    hizmetleri haricinde bir ücret talep edebilir. Bu bedel, faturada sağlık hizmetinden ayrı olarak
    belirtilecek olup, ayrıca sağlık kuruluşunun sağlık hizmet bedelinin ayrıntılı dökümünün, faturanın
    ekinde verilmesi zorunludur. Hasta veya özel sigorta, sağlık kuruluşundan sunulan tedavi bedelinin
    ayrıntısını talep etme hakkına sahiptir.
    (5)Kurum, bünyesinde uluslararası hasta birimi bulunduran hastaneler, uluslararası hasta
    koordinasyon merkezi veya uluslararası hasta koordinasyon birimi bulunan birlikler, Kurum
    tarafından hazırlanmış sözleşme metnine sadık kalarak ve Müdürlük acil hasta nakilleri için yurt
    dışındaki sigortalılarla, yurt içindeki sigorta temsilcilikleri, seyahat acenteleri, asistan kuruluşlar,
    danışman ve aracı kurumlar vb. özel hukuk tüzel kişiliğine haiz şirketler ve özel kuruluşlarla bu
    yönergeye uygun olarak hizmet protokolü yapabilir ve imzalanan protokolün bir örneğini Genel
    Müdürlüğe gönderir.
    (6)Ülkemizin imzalamış olduğu Sosyal Güvenlik Sözleşmeleri kapsamında sağlık yardımı
    alma hakkı olan ülke vatandaşları ve Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ülkemizde geçici olarak 5

    bulundukları sürede acil ve ani gelişen sağlık problemlerinin tedavisi için Sosyal Güvenlik Kurumu
    ile anlaşmalı özel ve kamu sağlık kuruluşlarına başvurduklarında hizmet bedeli Sağlık Uygulama
    Tebliği’ne göre ücretlendirilir. Bu kapsamdaki hastalar sağlık kuruluşlarına, il sigorta
    müdürlüklerinden alacakları müstehaklık belgesi ile başvururlar.
    (EK:23/12/2013-42363, 1. Md.)(7) Bu yönerge kapsamında yükseköğretim kurumlarına ait
    sağlık hizmeti sunucularında öğretim üyelerinin bizzat kendisi tarafından verilen sağlık
    hizmetleri için bu Yönerge kapsamındaki sağlık hizmetleri için Bakanlıkça belirlenen bedelin;
    poliklinik muayenelerinde bir katını, diğer hizmetlerde yüzde ellisini geçmemek üzere, üniversite
    yönetim kurulu kararıyla öğretim üyelerinin unvanları itibarıyla belirlenen miktarda ilave ücret
    alınabilir. Öğretim üyeleri ilave ücret bedelleri hususunda hastanın önceden bilgilendirilmesi
    zorunludur.

    Yönerge Kapsamına Girmeyen Durumlar
    Madde 13- (1)Aşağıdaki durumlar, bu yönerge kapsamına girmez.
    a) Savaş, afet, açlık vb. olağanüstü durumlarda, Başbakanlık veya ilgili Bakanlığın
    talimatıyla belirlenen ülkelerden, Türkiye’de bulundukları sürede alacakları sağlık hizmetleri
    veya bu ülkelerden sivil toplum kuruluşları tarafından insani amaçlı tedavi amacıyla getirilerek
    tedavi bedeli ödenen yabancı hasta ve yaralılar,
    b) Bakanlığımız veya Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı (TİKA) veya Başbakanlık
    Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı tarafından uygun görülen sivil toplum
    kuruluşları tarafından Balkanlardan ve Türk Cumhuriyetlerinden ülkemize tedavi amaçlı
    getirilen hastalar,
    c) Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı (TİKA) tarafından getirilen hastalar,
    ç) Türkiye Cumhuriyeti’nin imzalamış olduğu uluslararası anlaşma uyarınca Sosyal Güvenlik
    Sözleşmeleri kapsamında sağlık yardımı alma hakkı olan ülke vatandaşları ile Türkiye
    Cumhuriyeti vatandaşlarını ve ülkemize sağlık alanında milletlerarası ikili işbirliği anlaşması
    kapsamında tedavi için gelenler,
    d) Ülkemize eğitim, öğretim, kurs için gelen kişiler ve bunların eğitimleri süresince bakmakla
    yükümlü oldukları yakınları,
    e) Mülteciler, sığınma başvurusu sahibi ve iltica başvurusu sahibi statüsünde olanlar,
    sığınmacılar, vatansızlar, insan ticareti mağdurları,
    f) Ülkemizde oturma izni almış ve geçici TC kimlik numarası olan yabancı uyruklu hastalar,
    g) 29/5/2009 tarihli ve 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun 28 inci ve 44 üncü
    maddesi kapsamında bulunanlar.
    (EK:23/12/2013-42363, 2. Md.)ğ) Türk soylu olduğuna dair belge ibraz eden Türk soylu
    yabancılar,
    (EK: 23/12/2013-42363, 2. Md.)h) Adli vaka kapsamında sağlık hizmeti alan kişiler,
    (2) Birinci fıkra kapsamındaki hastaların hizmet bedelleri, Sağlık Uygulama Tebliği’ne göre
    ücretlendirilir. İnsan ticareti mağduru olduğu tespit edilen ve sağlık hizmeti giderlerini karşılayacak
    durumda olmayan yabancı uyruklulara sağlık hizmetleri, resmi sağlık kurum ve kuruluşları
    tarafından ücretsiz olarak verilir.

    Yürürlükten kaldırılan Genelge
    Madde 14- (1)Bu Yönergenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 13 Haziran 2011 tarih ve
    26160 sayılı Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Kapsamında Sunulacak Sağlık Hizmetleri genelgesi
    yürürlükten kaldırılmıştır.
    Madde 15-Bu Yönerge Bakan onayı ile yürürlüğe girer.
    Madde 16- Bu yönergeyi Sağlık Bakanı yürütür.