Hamilelikte Covid-19’dan korunmak için bağışıklık sistemi güçlendirilmeli

Yazan Hatice Pala Kaya
Kategori: Beslenme ve Diyet, Gebelik Print

Gebelik döneminde bağışıklık sisteminin zayıflayabildiğini söyleyen Uzman Diyetisyen Elif Melek Avcı Dursun, başta COVID-19 enfeksiyonu olmak üzere, mevsimsel gribe yol açan virüslere karşı hamileleri uyardı. Medikal Akademi Ankara Temsilcisi Hatice Pala Kaya’ya hamilelerin bağışıklık sisteminin güçlendirmesi için uygulaması gereken beslenme kuralları hakkında bilgi veren Uzman Dyt. Dursun, “Gebelik sürecinde meydana gelen hormonal düzensizlikler kadınların bağışıklık sistemini zayıflatır, ilaç kullanımlarının kısıtlı olması nedeniyle üst solunum yolu enfeksiyonlarına karşı daha savunmasız olurlar” dedi.

COVID-19 salgınının devam ettiğini, geçmiş yıllarda yine coronavirüs ailesinden SARS ve MERS gibi virüs salgınları görüldüğünü hatırlatan Uzman Dyt. Dursun şu bilgileri verdi: “Bunun yanı sıra H1N1 grip salgınında da hamileler, daha ciddi problemlerle karşı karşıya kalmıştı. Günümüzde tüm dünyada salgın şeklinde görülen COVID-19’un yol açtığı enfeksiyon, solunum problemleri başta olmak üzere, öksürük, ateş ve dispne olarak tanımlanan nefes darlığı ile karakterize bir hastalıktır. Şiddetli vakalarda yaşam kayıplarına yol açan koronavirüs, anne adaylarının endişeye kapılmasına yol açabilir. Biliyoruz ki koronavirüs ile mücadelenin en önemli silahlarından biri, güçlü bir bağışıklık sistemi. Bu nedenle anne adaylarının pandemi süresince hem kendi hem de bebeklerinin sağlığı için beslenmelerine özen göstererek, bağışıklık sistemlerini güçlü tutmaları gerekiyor.”

Batı tarzı beslenme viral enfeksiyonlara karşı direnci azaltıyor

Anne adaylarının bağışıklıkları gebelik süresince azalma eğiliminde

Gebeliğin ilk haftasından başlayarak, son haftasına kadar anne adaylarının bağışıklığının zayıflama eğiliminde olduğuna işaret eden Uzm. Dyt. Dursun, bu azalışın kendisini hormonal düzensizliklerle gösterdiğini, gebeliğin ilerleyen dönemlerinde mide bulantıları, halsizlik, ruh halinde değişiklikler gibi birçok değişim meydana geldiğini vurguladı.

Uzm. Dyt. Dursun, “Beslenme yetersizliği gibi etkenler de bağışıklık sisteminin zayıflamasına neden olabilir. Çünkü vücut gerekli vitamin, mineral ve besin ögelerini hem anne hem de bebek için kullanır. Hamilelikte ortaya çıkan beslenme yetersizliği de bağışıklık sisteminin zayıflamasına neden olabilir. Hamilelik sürecinde anne adayının çok gerekmedikçe ilaç kullanımı da kısıtlıdır. Bu nedenle herhangi bir enfeksiyonel hastalık durumunda iyileşmeleri çok daha zor olur. Anne adaylarının bağışıklık sistemlerini güçlendirebilmeleri için öncelikli çözüm, sağlıklı ve dengeli beslenme olmalıdır” dedi.

Doğru beslenme bağışıklığı güçlendirmeye destek olur

Anne adaylarının COVID-19 salgını ortamında ve genel olarak bağışıklık sistemlerinin güçlü olması gerektiğine dikkati çeken Uzm. Dyt. Dursun, doğru beslenmenin buna katkı vereceğini ifade ederek şu tavsiyelerde bulundu: “-Gebelik sürecinde bağışıklık sisteminin kuvvetlenmesi için günde en az 2.5 litre su tüketilmelidir. Su içiminin artması, bağışıklık sistemini güçlendirmenin yanı sıra sindirim sistemi ile ilgili problemlerin de çözülmesine fayda sağlar.

  • Gebelik sürecinde kabızlık sorunu yaşamamak için beslenme listenize kefiri eklemeyi ihmal etmeyin.
  • Proteini yüksek olan yumurtayı günlük yemek listenize eklemelisiniz.
  • Bağırsak florasını düzenleyen ev yapımı yoğurt, kefir, ayran ve peynirin gebelikte yoğun olarak tüketilmesi ve probiyotik alımının arttırılması önemlidir.
  • Kırmızı et ve beyaz et olarak sayılan balık, haftada en az 2 kez tüketilmelidir. Kemik suyu da bağışıklık sisteminin güçlenmesinde önemli bir rol oynar.
  • Hamilelik boyunca bebeğin sinir sistemine zarar verebilecek olan yüksek cıva içeren dip balıkları yerine alabalık, hamsi, sardalya ve somon balığı tercih edilmelidir.
  • Turunçgillerden portakal, mandalina, greyfurt, nar gibi meyveler, A ve C vitamini anlamında vücuda destek sağlarken, içeriğindeki magnezyum ve kalsiyum vücudu güçlendirir.”

Mutlaka yeşil yapraklı sebze yiyin

Anne adaylarının beslenme listelerine mutlaka yeşil yapraklı sebzeleri de eklemeleri gerektiğinin önemine değinen Uzm. Dyt. Elif Melek Avcı Dursun, brokoli, lahana, ıspanak, pazı, tere, roka gibi koyu yeşil yapraklı sebzelerin mutlaka yenilmesini tavsiye etti.

Koronavirüse karşı bağışıklığı güçlendirmek için dengeli beslenmeli

Bu sebzelerin kalsiyum ve demir açısından faydalı olduklarını, potasyum içerdiklerini kaydeden Uzm. Dyt. Dursun, “Yeşil yapraklı sebzeler, aynı zamanda karaciğeri temizleyerek, detoks etkisi yaparlar. Bu grup besinler yine renklerinden ötürü kansere karşı koruyucu etki göstermekle beraber, içerdikleri yüksek miktarlardaki C vitamini içeriğinden ötürü bağışıklık sistemini güçlendirir. Soğan, sarımsak, keten tohumu gibi gıdalar hamilelikte bağışıklık sisteminin kuvvetlenmesine destek olur. Ceviz, badem, fındık gibi kuruyemişlerin tüketilmesi E vitamini alımını artırır ve tok tutar. Bu nedenle ara öğünlerinizde kuruyemiş tüketebilirsiniz” bilgisini verdi.

Gebelikte yenilmemesi gereken besinler

Uzm. Dyt. Elif Melek Avcı Dursun, hamilelerin kaçınması gereken besinler bulunduğunu da belirterek, bunları sakatatlar, kabuklu deniz mahsulleri, konserve gıda, abur cubur, bol yağlı ve kızartılmış gıdalar olarak sıraladı. Uzm. Dyt. Dursun, “Gereksiz karbonhidrat, paketlenmiş gıdalar, işlenmiş şeker gibi besinler ise bağışıklık sistemini olumsuz etkiler. Anne adayları ve emziren anneler, kafein içeren kahve ve siyah çay gibi içeceklerden de uzak durmaya özen göstermelidir. Gebelik döneminde çok daha hızlı yorulan anne adayları, pandemi sürecinde uykuya her zamankinden daha fazla zaman ayırarak, bağışıklık sistemlerinin kuvvetlenmesine destek olabilirler” diye konuştu.

YAZIYI PAYLAŞ

Araç çubuğuna atla