Kısırlığı diyetle önlemek mümkün mü? 12 haftalık diyetin gebeliğe etkisi

Yazan Uzm. Dyt. Elif Karacanoğlu
18 Nisan 2022  |  Kategori: Beslenme ve Diyet, Kısırlık / Tüp Bebek, Üye Yazıları Print

İnsan doğurganlığı son 60 yılda yarı yarıya azaldı ve endüstrileşmiş bölgelerde kısırlık vakaları hızla arttı. Örneğin Kuzey Amerika’ da her 7 kişiden birinde infertilite yani kısırlık görülüyor. Bu anlamlı artışın temel nedeni çevresel toksinlerin artması olarak görülüyor. Bu durum hem kadınları, hem erkekleri eşit derecede etkiliyor. Dünya çapında birçok ülkede özellikle endüstrileşmiş bölgelerde, kısırlık vakaları ve sağlık sorunları ile doğan bebeklerin sayıları giderek artıyor.

Araştırmalar açıkça gösteriyor ki; havada, suda bulunan kirlenme, ağır metal maruziyeti, yiyeceklerin kirlenmesi, kullanılan kozmetiklerin içerisinde ki toksik maddeler doğurganlığı birçok yönden etkiliyor. Bu toksik maddeler, erkeklerdeki sperm sayısının azalması, kadınların anovulasyon çekmesi, kaybedilen gebelikler ve fetal canlılığın kaybıyla sonuçlanıyor.

Kısırlığı önlemek mümkün

Peki nasıl korunacağız? Endokrin bozucu kimyasallara (EBK) maruziyeti sıfırlamak pek mümkün değil ancak zararlı etkilerine engel olunabilir.

14 Haftada Spermler Canlanabilir

Kısırlık ve beslenme arasında önemli bir bağ bulunuyor, bu ilişki pek çok bilimsel araştırma ile kanıtlanmıştır. 119 sağlıklı erkekle yapılan bir çalışmada batı tarzı diyetle beslenirken, 14 hafta boyunca bir gruba da günde 60 gr (30 ceviz, 15 fındık, 15 badem ) kadar kuruyemiş tüketmeleri istendi. Sonuç olarak; sperm sayısı, canlılığı, morfolojisinde artış meydana geldi, sperm DNA’sında düzelmeler görüldü.

12 Haftalık Diyetin Etkisi: 3 Canlı Doğum

Diyet çok etkili sonuçlar sağlayabilir. Bu alandaki bir başka araştırma özetle şöyle: 26 obez ve çok kilolu kısır kadında, 12 haftalık düşük glisemik indeksli ve düşük kalorili diyetle leptin hormonunda anlamlı düşme, yüzde 85 daha fazla oosit elde edilmesi ile sonuçlandı, hatta bu takip sonucunda 3 tane canlı doğum elde edildi.

Çocuk sahibi olmak isteyen kadın ve erkekler için birkaç önemli ipucunu:

  • AKAN SUDA YIKAYIN: Sebze ve meyveyi akan su altında yıkayın ve karbonatlı suda 10 dakika bekletin, böylece tarım ilaçlarını uzaklaştırabilirsiniz.
  • TİCARİ TARIMDAN UZAK DURUN: Sebze ve meyveyi yakınlarda bildiğiniz üreticiden temin etmeye çalışın, ticari tarımdan uzak durmaya çalışın, bu pestisit, herbisit ve insektisitleri daha az almamızı sağlar,
  • İŞLENMİŞ YİYECEKLERDEN KAÇININ: İşlenmiş yiyeceklerden, hazır konservelenmiş teneke kutulardan kaçının, ambalajlı ürünlerden kaçının. Bu BPA alımını azaltır.
  • KATKI MADDELERİNDEN UZAK DURUN: Katkı maddeli, koruyuculu yiyeceklerden kaçının.
  • YAĞLIK BALIKLARA DİKKAT: Somon, tuna ve sardalye gibi yağlı balıkların tüketimini sınırlandırın. Çünkü yağlı balıklar daha kolay ağır metal biriktirir.
  • PLASTİK KAPLAR VE STREÇ FİLMLER: Yiyecekleri asla plastik bir kapla ısıtmayın, Streç filmle kaplamayın.
  • ORTAMI HAVALANDIRIN: Solunabilir kimyasalları uzaklaştırmak için ortamınızı havalandırın.

Uzm. Dyt. Elif Karacanoğlu
Web sitesi: https://www.elifkaracanoglu.com
Instegram: https://www.instagram.com/diyetisyenelifkaracanoglu/

YAZIYI PAYLAŞ

YORUMUNUZ VAR MI?

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör
Araç çubuğuna atla