Balık ve ceviz kökenli Omega-3 tüketmek ölüm riskini azaltıyor

17 Ocak 2020  |  Kategori: Beslenme ve Diyet, Sağlıklı Yaşam, Şifalı Bitkiler Print

balik-yemek-omegaSonuçları yeni açıklanan kapsamlı bir çalışmanın bulgularına göre, balık ve ceviz kökenli Omega-3 tüketmek özellikle kalp hastalıkları kökenli ölüm riskini önemli oranda azaltıyor. PREDIMED (Prevention with Mediterrenean Diet yani Akdeniz Diyeti ile Önleme) kohortu (aynı yaş grubundaki insanlar) üzerinde yapılan çalışmanın sonuçlarına göre, ceviz gibi bitkisel kökenli Omega-3 tüketiminin tüm nedenlere bağlı her türlü ölüm oranını (mortalite) azaltığı saptandı. Yine aynı çalışmanın ek bulgularına göre, yağlı balıktan alınan deniz ürünleri kökenli omega-3’lerin kardiyovasküler ölüm riskini düşürdüğü belirlendi. Her iki omega-3 türü sinerji halinde etki gösterdiği için bu iki türü de içeren diyetlerde toplam mortaliteye karşı daha yüksek koruyucu etki gözlemleniyor.

BİTKİSEL VE DENİZ ÜRÜNLERİNDEKİ OMEGA-3 İNCELENDİ

Dünya çapında beslenme üzerine gerçekleştirilen en büyük klinik çalışmalardan biri olan ve çığır açan nitelikteki PREDIMED çalışmasında elde edilen yeni bulgular, bitkisel ve deniz ürünleri kökenli olmak üzere iki türden alınan Omega-3 yağ asitlerinin ileri yaştaki insanlarda mortaliteye karşı birbirini tamamlayıcı etkiye sahip olduğunu gösterdi.

Omega 3 nedir, ne işe yarar? Faydaları nelerdir? Hangi gıdalarda bulunur?

7 BİNDEN FAZLA KATILIMCI 6 YIL TAKİP EDİLDİ

Çalışmanın birinci yazarı Obezitenin Fizyopatolojisi ve Beslenme Biomedikal Araştırma Merkezinden (Biomedical Research Centre in Physiopathology of Obesity and Nutrition -CIBERobn) Dr. Aleix Sala, “7.000’den fazla PREDIMED katılımcısını ortalama 6 yıllık süreyle takip ettik. Günde bir avuç ceviz yiyerek kolaylıkla karşılanabilecek olan günlük enerjisinin yüzde 0.7’sini bitkisel kökenli Omega-3’lerden alması yönündeki tavsiyeye uyan kişilerin, daha az miktarda bitkisel kökenli Omega-3 tüketenlere kıyasla mortaliteye karşı korunup korunmadığını araştırdık” dedi.

OMEGA 3 ÖLÜM ORANINI AZALTIYOR

Enerjinin en az yüzde 0.7’sini bitkisel kökenli Omega-3’lerden karşılamak, sağlıklı olmak için genellikle tavsiye ediliyor. Araştırma bulguları, deniz ürünleri kökenli Omega-3’ler halihazırda tüketiliyorsa bitkisel kökenli omega-3’lerin kardiyovasküler hastalığa karşı korumayı artırdığını göstermese de, toplam mortalite riskini yüzde 28 oranında azaltıyor.
Araştırmacılar, Akdeniz bölgesinde alışılageldiği üzere, katılımcıların beslenmesinde bitkisel kökenli Omega-3’lerin katkısının esas olarak ceviz tüketiminden sağlandığını belirtiyor. Çalışmanın sonuçları bugün Amerikan Kalp Derneği Dergisinde yayımlandı.

TÜRKİYE’DE OMEGA 3 İÇEREN DENİZ ÜRÜNÜ AZ TÜKETİLİYOR

Bu bulgular, Türk nüfusu açısından önemli çünkü kişi başına düşen Omega 3 içeren deniz ürünleri tüketiminin 25 kilo olduğu komşu Avrupa ülkelerinin aksine, Türkiye’de bu tüketim çok düşük, kişi başına sadece 6 kilo Türkiye’ye Özgü Beslenme Rehberi, kardiyovasküler hastalıkların ve diğer pek çok metabolik hastalıkların önlenmesi amacıyla omega-3 alımının artırılmasını tavsiye ediyor, bu da günde bir porsiyon ceviz (28gr) veya balık ile karşılanabiliyor.

Soğan ve sarımsak, kalp sağlığı için ne kadar önemli?

SAĞLIK AÇISINDAN OLUMLU ÖZELLİKLERİ KANITLANDI

Dr. Aleix Sala, çalışmayla ilgili şöyle konuştu: “Bu çalışma, iki Omega-3 asidi türünden birini tavsiye etmenin ötesine geçerek, katkı sağlayan gıdalara odaklanmamız gerektiğini ortaya koydu. Bitkisel kökenli Omega-3’le ilişkili toplam mortalitedeki risk azaltımı, sadece bu yağ asitleriyle değil aynı zamanda sağlık açısından olumlu özellikleri kanıtlanmış diğer doymamış yağ asitleri, lifler, mineraller, E vitamini, polifenoller ve fitosteroller gibi cevizin diğer bileşenleriyle de ilişkilendirilmeli. Dengeli ve sağlıklı bir diyette, bitkisel ve deniz kökenli olmak üzere iki Omega-3 kaynağı yer almalı.”

 

YAZIYI PAYLAŞ

YORUMUNUZ VAR MI?

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör
Araç çubuğuna atla