Kışın sağlıklı kalmak ve kilo almamak için doğru besinleri tüketmek gerekiyor

Yazan Hatice Pala Kaya
Kategori: Beslenme ve Diyet, Mevsim Hastalıkları Print

Kış mevsiminde sağlıklı beslenerek pek çok hastalıktan korunmanın mümkün olduğunu söyleyen Beslenme ve Diyet Uzmanı Fatma Gönen, kış mevsimine girerken kişilerin beslenmelerinde düzenleme yaparak kışa uyum sağlayabileceğini söyledi. Medikal Akademi Ankara Temsilcisi Hatice PALA KAYA’ya bilgi veren Fatma Gönen, “Havaların soğumasıyla vücudumuzdaki metabolik ve hormonal değişimler sonucu tabi ki metabolizmamız da kış moduna geçiyor” uyarısı yaptı.

Kış mevsimine geçişte troid hormonlarında dalgalanmalar yaşanmasının gözlenebildiğini, troid bezlerinin az çalışması durumunda bireyde özellikle kilo artışı, fazla üşüme, ciltte kuruluk ve halsizlik oluşabildiğini bildiren Fatma Gönen, bunun yanında insülin ile ilgili sorun yaşayan bireylerin sürekli tatlı isteği, yemek sonrası uyku hali ve yeme ataklarının sıklıkla karşılaşılan durumlar arasında olduğunu bildirdi. Fatma Gönen, ayrıca bireylerin D vitamini ve B12 vitamini seviyelerini mutlaka değerlendirmeleri gerektiğini vurgulayarak, bunların eksikliğinin metabolizmada yavaşlamaya neden olabileceğini anlattı.

Dyt. Gönen: Sağlıklı beslenmek migren ağrılarını %30 oranında azaltıyor

Kışa uygun beslenme mümkün

Diyet Uzmanı Gönen, sağlık kontrolleri yapılması ve hekim tavsiyelerinin uygulanması yanında bireylerin kış aylarına uygun beslenme ile kışa hazırlıklı olabileceğini vurguladı. Gönen, her zaman olduğu gibi, evde yapılan sağlıklı bir kahvaltının önemine işaret ederek, dışarıdan alınacak poğaça-börek gibi hazır gıdalar yerine evde yapılacak tam tahıllı ekmekten bir sandviçin çok daha yararlı olacağını, yumurtalı omlet, vakit olmaması durumunda ise muz ve sütün sağlıklı bir atıştırmalık olacağını anlattı.

Kış aylarında yeterli protein alımının önemli bir unsur olduğunu belirten Fatma Gönen, bunun hem uzun süre tok tutma, hem de metabolizmayı hızlandırma etkisini vurgulayarak, ana ve ara öğünlerde protein alınabileceğini kaydetti. Fatma Gönen kış aylarına uygun beslenme tavsiyelerini şöyle sıraladı:

  • Daha fazla sebze tüketin ve yeterli C vitamini alın: Akşam yemeklerini sebze yemekleri ile hafifletmeyi deneyin, öğünlerinizde mutlaka salatanız olsun. Pilav-makarna yapıyorsanız sebzelerle zenginleştirin. Güçlü bir bağışıklık sistemi için C vitamini olmazsa olmazlardan. Özellikle kış meyveleri portakal, mandalina, greyfurt, turunçgiller bu konuda en büyük destekçimiz.

C Vitamini nedir? Hangi besinlerde bulunur? Faydaları ve eksikliği

  • Su içmeyi unutmayın: Kışın en çok yapılan hatalardan biri susamıyorum diye su içmemek. Oysa vücudumuzun her daim suya ihtiyacı var ve vücudumuzda su adeta ilaç etkisi yaratıyor. Günde en az 8 bardak su içilmeli.
  • Akşam yemeklerinizi hafifletin: Kuru baklagiller ve balık akşam yemekleri için tok tutan ve düşük enerjili alternatifler arasında. Peynirli, ton balıklı, tavuklu salatalar da yanında ayran ile sizi tok tutacak ve hafif hissettirecek akşam yemeği olacaktır.
  • Daha fazla posalı besin tüketin: Meyveleri kabuklu yiyin, tam tahıllı besinleri tercih edin, haftada 2-3 kez kurubaklagil tüketin ve yemeklerinizle beraber mutlaka bol yeşillikli bir salatanız olsun.

Greyfurt nasıl tüketilmeli? Faydaları nelerdir? Yağı ve suyu neye iyi gelir?

  • Dışarıda yemek yerken sağlıklı alternatifleri tercih edin: Kremalı-soslu-kızartılmış yemekler yerine ızgara/şiş/külbastı et/tavuk/balık tercih edebilirsiniz. Yemeklerin yanında pilav-makarna gibi besinler yerine sote-haşlanmış sebze isteyebilirsiniz.
  • Akşam atıştırmalarınızı sağlıklı hale getirin: Akşam atıştırma isteğiniz oluşursa cips, bisküvi, kraker yerine meyve, süt, yoğurt, kuruyemiş gibi sağlıklı alternatiflere yönelin.
  • Dengelemeyi öğrenin: Çok karbonhidrat ağırlıklı bir kaç gün geçirdiyseniz ertesi bir kaç gün meyve ve ekmek tüketiminizi sınırlandırın, protein ve sebze ağırlıklı beslenin. Örneğin; o gün öğlen pizza yediyseniz akşamı hafifletin, sebze ve yoğurt tercihiniz olsun. Çok fazla protein ağırlıklı bir öğünün ardından ise akşam çorba ve salata ile hafif bir öğün tercih edebilirsiniz.

Yoğurdun faydaları nelerdir? Yoğurt mayalama ve kürü nasıl yapılır?

  • Baharatları kullanın: Yemeklerinizi lezzetlendirmek istiyorsanız yağlar yerine bol baharat kullanın. Metabolizmanızı hızlandıracaktır.
  • Tatlı krizleriniz için tarçından faydalanın: Suyunuza, çayınıza, süt ve yoğurdunuza, meyvelerinizin üzerine tarçın serpiştirin, gün içinde tatlı isteğinizi azaltacaktır. Sıcak sütün içine 2 küp bitter ve bol tarçınla tatlı krizinizi önleyebilirsiniz.
  • Yeterli omega-3 alın: Haftada 2 gün balık yiyin, yiyemiyorum diyorsanız balık yağı suplemanı alın. Omega-3 sayesinde sabah uyanmalarınız kolaylaşacak, gün içinde odaklanma problemleriniz azalacaktır.

Omega 3 nedir, ne işe yarar? Faydaları nelerdir, hangi gıdalarda bulunur?

  • Probiyotiklerin gücünden faydalanın: Kefir, yoğurt, turşu gibi besinler probiyotik kaynaklarıdır. Ancak bu besinlerin içerdikleri yararlı bakteri sayısı bağışıklık sisteminin ihtiyacını karşılamaya yeterli olmayabilir. Ayrıca sindirimleri sırasında mideden geçiş yaparken bu besinlerdeki yararlı bakteriler asidik ortamdan etkilenir ve önemli miktarı yararlı etkilerini kaybeder. Bu nedenle bu besinlerin yanısıra mide asidinden etkilenmeyen gıda teknolojisi ile üretilmiş probiyotik formlarını kullanabilirsiniz.

YAZIYI PAYLAŞ


Araç çubuğuna atla