Magnezyum nedir? Neye iyi gelir? Mg eksikliğinin belirtileri ve çözümü

Kategori: Beslenme ve Diyet, Sağlık Sözlüğü, Vitaminler Print

Magnezyum, tüm canlılarda ve insanlarda bulunan önemli bir mineraldir. Vücudumuzda yer alan magnezyumun %60’ı kemiklerde bulunur, geri kalan kısım ise kaslarda, yumuşak dokularda ve kandadır. Vücudun elektrolitlerinden biri olarak, temel görevi, yiyecekleri enerjiye dönüştürme, DNA ve RNA’yı oluşturma ve beyindeki nörotransmiterleri düzenlemektedir. Koyu yeşil yapraklı sebzelerde bol miktarda bulunur. Magnezyum eksikliği pek çok sağlık sorununa ve komplikasyonlara neden olabilir. Tedavisinde daha çok magnezyum içerikli tablet ve haplar reçete edilir. Magnezyum açısından zengin gıdaların tüketimi de tedavi aşamasında son derece önemlidir.

Magnezyum nedir?

Magnezyum, vücudumuzda bol miktarda bulunan minerallerden biridir. Beyin ve kemik sağlığı için çok önemli bir rol oynar. Birçok gıdada doğal olarak bulunur. Pek çok hazır gıda ürününe eklenebileceği gibi besin takviyesi olarak da kullanılabilir. Başlıca görevleri arasında; protein sentezi, kandaki şeker miktarının kontrolü, kan basıncının dengelenmesi, kas, kemik ve sinir fonksiyonunun korunması bulunur.

Ayrıca DNA, RNA ve antioksidan glutatyon sentezinden sorumludur. Kalsiyum ve potasyum iyonlarının hücre zarları boyunca taşınmasını sağlar, bu sayede sinir dürtü iletimi, kalp ritminin normal seyretmesi, kas kasılması süreçlerinde de yer alır.

Kalsiyum nedir? Hangi besinlerde bulunur? Faydaları nelerdir?

Magnezyumun faydaları

Sağlıklı kemik gelişimini destekler

Sağlıklı ve güçlü kemik oluşumu için gerekli olan magnezyum, kalsiyumun kemiğe asimile olmasına yardımcı olur. Böbreklerde D vitamini aktive eder. Özellikle çocukluk çağında sağlıklı kemik gelişimi için mutlaka yeterli miktarda magnezyum alınması ayrıca D vitamini aktivasyonu için de önemlidir.

Kalsiyum emilimine yardımcı olur

Kemik sağlığının korunması ve kemik erimesinin önlenmesi, vücudumuzda kalsiyum ve magnezyumun yeterli miktarda bulunmasına bağlıdır. Magnezyum eksikliği ile birlikte aşırı miktarda kalsiyum bulunması, böbreklerde taş oluşmasına ve kalp hastalıklarına neden olabilir. Bu nedenle kalsiyum takviyesi kullanan kişilerin aynı zamanda magnezyumun takviyesini de kullanması gerekebilir.

D vitamini neye yarar, hangi besinlerde bulunur? Faydaları ve eksikliği

Diyabete karşı koruyucudur

Karbonhidrat ve glikoz metabolizmasında aktif bir rolü bulunan magnezyumun eksikliği diyabet riskini yükseltir. Her gün fazladan 100 mg’lık magnezyumun alımı, tip 2 diyabet gelişim riskini %15 oranında düşürür. Magnezyumun diyet kaynaklarından alımı, insülin duyarlılığında iyileşmeye de olanak tanır.

Vejetaryen ve vegan beslenmesi

Kalp sağlığını gözetir

Elektriksel sinyallerin vücudumuzda iletimi, kalp ve kas sağlığının korunması, hipertansiyon, aritmi ve anormal kalp ritmi ve felç gibi kalp sağlığıyla ilişkili pek çok hastalığın önlenebilmesi magnezyumun yeterli alımına bağlıdır.

Migrene bağlı baş ağrılarını hafifletir

Yapılan pek çok bilimsel çalışmaya göre magnezyumun takviye olarak kullanımı ile migrene bağlı baş ağrılarından kurtulabilmek mümkündür. Ancak, alınması gereken miktara doktorunuz karar verebilir.

Adet öncesi sendrom belirtilerini hafifletir

Premenstrüel sendrom, doğurganlık çağındaki kadınlar arasında yaygın görülen bir sorundur. Tipik belirtileri, yorgunluk, sinirlilik, karın krampları, vücudun su tutmasıdır. Yeterli miktarda B6 ve magnezyumun alımı, bacak şişmesi, uykusuzluk, göğüslerde hassasiyet, kilo alımı gibi premenstrüel sendrom belirtilerini hafifletebilir.

İnflamasyonu (iltihabı) azaltır

Özellikle yaşlılar, aşırı kilolu kişiler ve prediyabeti bulunan kişiler tarafından takviye tabletlerinin kullanılması, inflamasyon belirtilerini giderir. Yağlı balık ve bitter çikolata gibi bu mineral açısından zengin gıdaların tüketimi ile obezite ve kronik hastalıklarla ilişkili kronik inflamasyon belirtileri azaltılabilir.

İnflamasyon nedir? Neden olur? Belirtileri ve tedavi yöntemleri

Egzersiz performansınızı yükseltir

Egzersiz esnasında kaslarda biriken ve kas ağrısına yol açan laktik asidi yok eder. Voleybolcular tarafından alınan takviyeler, voleybolcuların zıplama ve kol hareketlerini kolaylaştırır. Ayrıca sporcuların insülin ve stres hormonu düzeylerini azaltır.

Yüksek kan basıncını düşürür

Yüksek tansiyon hastalarında yüksek kan basıncını düşürür. Günlük 450 mg alındığında, sistolik ve siyastolik kan basıncını dengeler.

Depresyona karşı etkilidir

Beyin fonksiyonlarında ve duygu durumda da önemli bir rol üstlenerek, kişinin depresyona ve akıl hastalıklarına yakalanma riskini düşürür. Günlük 350 mg alındığında, antidepresan bir ilaç etkisi göstererek, depresyon belirtilerini hafifletir.

Magnezyum

Magnezyum içeren besinler pek çok hastalığın oluşmasını engeller

Magnezyum Kullanım şekli

Vücudunuzun ihtiyaç duyduğu magnezyumu pek çok gıdadan doğal bir şekilde alabilirsiniz. Bunun yanı sıra tablet yani suplement kullanmak mümkündür.

Ancak suplement kullanmadan önce kan değerlerinizdeki magnezyum miktarını mutlaka ölçtürmenizi ve doktorunuzun önerisi üzerine ve doktor kontrolünde tablet kullanmanız gerekir. Aşırı magnezyum kullanımı istenmeyen yan etkilere neden olabilir.

Magnezyum eksikliği neden olur?

  • Tip 2 diyabet hastalığı
  • Uyuşturucu bağımlılığı
  • Kanser ilaçlarının kullanımı
  • Sigara tüketimi
  • Böbrek ve karaciğer hastalıkları
  • Yanlış beslenme alışkanlığı
  • Stresli bir yaşam sürme
  • İdrar söktürücü ilaçların aşırı kullanımı
  • Antibiyotiklerin sık ve düzenli kullanımı
  • Alkol bağımlılığı, yetersiz beslenme, D vitamin eksikliği
  • Crohn hastalığı, çölyak hastalığı, kronik ishal gibi gastrointestinal rahatsızlıklar
  • Yaşlılık sonucu magnezyumun bağırsaktan emiliminin azalması

Bağışıklık sistemini güçlendirmek için ne yapmalı, nasıl beslenmeli?

Magnezyum eksikliği belirtileri

  • İştahsızlık ve aşırı yorgunluk
  • Sinirlilik, stres ve uykusuzluk
  • Kronik baş ağrıları
  • El ve ayaklarda uyuşma ve karıncalanma
  • Yüksek tansiyon
  • Eklem ağrısı ve kramp
  • Tırnakların geç uzaması
  • Zihin bulanıklığı ve odaklanma sorun
  • Mide bulantısı ve kusma
  • Saç dökülmesi
  • Kadınlarda adet döneminin aşırı ağrılı geçmesi
  • Kronik kabızlık
  • Astım belirtilerinde şiddetlenme
  • Kalp ritim bozuklukları

Yukarıdaki belirtilerden birkaçı ile karşılaşmanız durumunda kanınızdaki magnezyum değerlerini ölçtürmek için bir doktora başvurun

Magnezyum eksikliğinin yol açtığı sağlık sorunları

Yulaf nedir, nasıl tüketilmelidir? Yulafın faydaları nelerdir?

Magnezyum eksikliği tedavisi

Kendinizde magnezyum eksikliği olduğunu düşünüyorsanız bir doktora başvurmalı ve gerekli testleri yaptırmalısınız. Kanınızda ki magnezyum miktar tespit edildikten sonra tedaviye başlanır. Magnezyum içeren haplar kullanmanız gerekebilir. Eksikliğin aşırı miktarda olması durumunda ise damar yoluyla magnezyum verilebilir.

Folik asit nedir? Folat vitaminin faydaları ve gebelikte kullanımı

Ayrıca ceviz, muz, ıspanak, çikolata, yoğurt, incir, karpuz, kuru baklagiller, koyu yeşil yapraklı sebzeler tüketerek de magnezyum eksikliğinizi doğal yollardan tedavi edebilirsiniz. Magnezyum diyeti uygulayarak, sigara ve alkolü bırakarak ve magnezyum takviyeleri kullanarak da magnezyum eksikliğinizi giderebilirsiniz.

Magnezyum takviyesi ve tabletleri

Özellikle magnezyum eksikliğinin nedeni başka bir ilacın kullanımı olduğunda doktorunuz, magnezyum takviyeleri kullanmanızı önerebilir. Bu amaçla öncelikle kanınızdaki magnezyum seviyesi kontrol edilir. Reflü tedavisinde kullanılan proton pompa inhibitörleri magnezyum eksikliğinin en önemli nedenleri arasında yer alır.

Nexium, Prevacid, Zegerid gibi gastrit ilaçları kullananların ayrıca magnezyum takviyeleri kullanmaları gerekebilir. Ancak bu suplementlerin aşırı tüketiminin de mide bulantısı, kramp, kas zayıflığı ve yorgunluk gibi birtakım yan etkileri vardır.

Diyabet, kalp, böbrek, bağırsak rahatsızlığınız bulunuyorsa, antibiyotik, kalp ve diüretik birtakım ilaçları düzenli olarak kullanıyorsanız, reçeteli ya da reçetesiz herhangi bir ilaç kullanıyorsanız magnezyum takviyesi kullanmadan önce mutlaka doktorunuza danışmalısınız.

Magnezyum eksikliği ilaçları

Dimag, Magneral, Efermag, Biolectra, Elspar, Magnefit, Magnesium Diasporal Pastil, Magnesium Nutrimed 20 Efervasan Tablet, Magnezyum Sülfat Ampul, magnezyum eksikliğinin tedavisinde en çok reçete edilen ilaçlardır..

Magnezyum hangi besinlerde bulunur?

  • Haşhaş tohumu
  • Bitter çikolata
  • Avokado
  • Fıstık ezmesi
  • Yulaf ezmesi
  • Muz, karpuz, kavun, hurma, hindistan cevizi, incir gibi meyveler
  • Kavrulmuş kabak çekirdeği, kuru kayısı, fındık, badem ve kaju gibi kuruyemişler
  • Bezelye, barbunya, mercimek ve fasülye gibi baklagiller
  • Soya unu ve tofu gibi soya ürünleri
  • Kahverengi pirinç ve darı gibi kepekli tahıllar
  • Roka, pancar, nane, dereotu, ıspanak, pazı gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler
  • Yoğurt ve kefir
  • Ton balığı,
  • Şalgam, domates, patlıcan gibi sebzeler

Avokado nedir, nasıl yenir? Avakadonun faydaları nelerdir?

Magnezyum fazlalığı ve zararları

Magnezyumun aşırı alımı da tıpkı eksikliği gibi sağlık sorunlarına neden olabilir. 

Aşırı magnezyum tüketiminin yan etkileri

  • Depresyon ve uyuşukluk
  • İshal, mide bulantısı ve kramp gibi mide-bağırsak sorunları
  • Böbrek problemleri, düşük tansiyon, merkezi sinir sistemi sorunları, kalp durması

Digoksin, fenitoin, pazopanib, levometadil içerikli ilaçların magnezyum ile birlikte kullanımı, ciddi yan etkiler doğurabilir.

Günlük magnezyum alım miktarı ne kadar olmalı?

  • Yetişkin kadınlarda günlük 310-320 mg, yetişkin erkeklerde günlük 400-420 mg magnezyum alımı yeterlidir.
  • Hamilelikte 350-400 mg olması gereken miktar, emzirme döneminde 310-360 mg arasında olmalıdır.
  • Bu miktar 14-18 yaş arası erkeklerde 410; 14-18 yaş arası kadınlarda ise 360 mg’dır.
  • 1-3 yaş aralığındaki çocuklarda 80 mg, 4-8 yaş aralığında 130 mg, 9-13 yaş aralığında ise 240 mg olmalıdır.

Referanslar: 1- Magnesium in diet 2- Magnesium 3- Magnesium test

YAZIYI PAYLAŞ


Araç çubuğuna atla