Magnezyum nedir? Neye iyi gelir? Mg eksikliğinin belirtileri ve çözümü

Kategori: Beslenme ve Diyet, Sağlık Sözlüğü Print

Magnezyum, yeryüzünde, doğada, bitkilerde, hayvanlarda ve insanlarda bulunan bir mineraldir. Vücudumuzda yer alan magnezyumun %60 gibi büyük bir bölümü, kemiklerde bulunur. % 40’lık geri kalan kısım ise kaslarda, yumuşak dokularda ve kan gibi sıvı dokulardadır. Vücudun elektrolitlerinden biri olarak, temel görevi, yiyecekleri enerjiye dönüştürme, DNA ve RNA oluşumunu sağlama ve koruma, kas gevşemesine yardımcı olma ve beynimizde mesajları gönderen nörotransmiterleri düzenlemektedir. Koyu yeşil yapraklı sebzelerde ve besinlerde bol miktarda bulunmasına rağmen bazen bu besinlerin yetersiz tüketimi ve birtakım sağlık sorunları kişide magnezyum eksikliğine yol açabilir. Bu durumun, tedavi edilmezi gerekir.

Çünkü magnezyumun vücuttaki eksikliği, ciddi komplikasyonlara neden olabilir. Tedavisinde daha çok magnezyum içerikli tablet ve haplar reçete edilir. Magnezyum açısından zengin gıdaların tüketimi de tedavi aşamasında son derece önemlidir.

Magnezyum nedir?

Magnezyum, vücudumuzda bol miktarda bulunan minerallerden biridir. Vücudumuzun yanı sıra beyin sağlığımızın korunmasında da oldukça önemli bir rol oynar. Birçok gıdada doğal olarak bulunur, bazı ilaçların bileşen maddeleri arasında yer alır. Pek çok hazır gıda ürününe eklenebileceği gibi besin takviyesi olarak da kullanılabilir. 300’den fazla enzim sistemindeki bir kofaktör olarak, protein sentezi, kandaki şeker miktarının kontrolü, kan basıncının dengelenmesi, kas ve sinir fonksiyonu gibi vücudumuzdaki çoğu biyokimyasal süreci düzenlemekle görevlidir.

Kemiğin yapısal gelişimine katkıda bulunmanın yanı sıra DNA, RNA ve antioksidan glutatyon sentezinden sorumludur. Kalsiyum ve potasyum iyonlarının hücre zarları boyunca taşınmasını sağlar, bu sayede sinir dürtü iletimi, kalp ritminin normal seyretmesi, kas kasılması süreçlerinde de yer alır.

Magnezyumun faydaları ve kullanım şekli

Magnezyumun sağlığımıza katkılarını aşağıdaki şekilde sıralayabiliriz:

Sağlıklı kemik gelişimini destekler

Sağlıklı ve güçlü kemik oluşumu için gerekli olan magnezyum, kalsiyumun kemiğe asimile olmasına yardımcı olur. Böbreklerdeki D vitamini aktivasyonunda da görev alır. Özellikle çocukluk çağında sağlıklı kemik gelişimi adına yeterli miktarda magnezyum alınımı ve D vitamini aktivasyonu oldukça önemlidir.

Kalsiyum emilimine yardımcı olur

Kemik sağlığının korunması ve kemik erimesinin önlenmesi, vücudumuzda kalsiyum ve magnezyumun yeterli miktarda bulunmasına bağlıdır. Vücudumuzda yeterli magnezyumun bulunmamasına rağmen yüksek miktarda kalsiyum bulunması, böbreklerimizde taş oluşum ve kardiyovasküler hastalıklara yakalanma riskimizi arttırır. Bu yüzden de kalsiyum takviyesi kullanan kişilerin aynı zamanda magnezyumun takviyesini de kullanması gerekebilir.

Diyabete karşı koruyucudur

Karbonhidrat ve glikoz metabolizmasında aktif bir rolü bulunan magnezyumun eksikliği diyabet riskini yükseltir. Günde her 100 mg’lık magnezyumun alımındaki artış, tip 2 diyabet gelişim riskini %15 gibi ciddi bir oranla düşürür. Magnezyumun diyet kaynaklarından alımı, insülin duyarlılığında iyileşmeye de olanak tanır.

Vejetaryen ve vegan beslenmesi

Kalp sağlığını gözetir

Elektriksel sinyallerin vücudumuzda iletimi, kalp ve kas sağlığının korunması, hipertansiyon, koroner alter kalsifikasyon, aritmi ve anormal kalp ritmi, felç, yüksek kan basıncı gibi kalp sağlığıyla ilişkili pek çok hastalığın önlenebilmesi magnezyumun yeterli alımına bağlıdır.

Migrene bağlı baş ağrılarını hafifletir

Yapılan pek çok bilimsel çalışmaya göre magnezyumun takviye olarak kullanımı ile migrene bağlı baş ağrılarından kurtulabilmek mümkündür. Ancak, alınması gereken miktara doktorunuz karar verebilir.

Premenstrüel (adet öncesi) sendrom belirtilerini hafifletir

Premenstrüel sendrom, doğurganlık çağındaki kadınlar arasında yaygın bir şekilde görülen rahatsızlıklardan biridir. Tipik belirtileri, yorgunluk, sinirlilik, karın krampları, vücudun su tutmasıdır. Yeterli miktarda B6 ve magnezyumun alımı, bacak şişmesi, şişkinlik, uykusuzluk, göğüslerde hassasiyet, kilo alımı gibi premenstrüel sendrom belirtilerini hafifletebilir.

İnflamasyonu (iltihabı) azaltır

Özellikle yaşlılar, aşırı kilolu kişiler ve prediyabeti bulunan kişiler tarafından takviye tabletlerinin kullanılması, inflamasyon belirtilerini giderir. Yağlı balık ve bitter çikolata gibi bu mineral açısından zengin gıdaların tüketimi ile obezite ve kronik hastalıklarla ilişkili kronik inflamasyon belirtileri azaltılabilir.

Egzersiz performansınızı yükseltir

Egzersiz esnasında kaslarda biriken ve kas ağrısına yol açan laktik asidi yok eder. Voleybolcular tarafından alınan takviyeler, voleybolcuların zıplama ve kol hareketlerini kolaylaştırır. Ayrıca sporcuların insülin ve stres hormon düzeylerini azaltır.

Yüksek kan basıncını düşürür

Yüksek tansiyon hastalarında yüksek kan basıncını düşürür. Günlük 450 mg alındığında, sistolik ve siyastolik kan basıncını dengeler.

Depresyona karşı etkilidir

Beyin fonksiyonlarında ve duygu durumda da önemli bir rol üstlenerek, kişinin depresyona ve akıl hastalıklarına yakalanma olasılığını düşürür. Günlük 350 mg alındığında, antidepresan bir ilaç etkisi göstererek, depresyon belirtilerini hafifletir.

Magnezyum

Magnezyum içeren besinler pek çok hastalığın oluşmasını engeller

Kullanım şekli

Vücudunuzun ihtiyaç duyduğu magnezyumu pek çok gıdadan doğal bir şekilde alabilirsiniz. Bunun yanı sıra tablet yani suplement kullanmak da eksikliğinizi gidermenize yardımcı olabilir.

Ancak suplement kullanmadan önce kan değerlerinizdeki magnezyum miktarını mutlaka ölçtürmenizi ve doktorunuzun önerisi üzerine ve doktor kontrolünde tablet kullanmanızı öneriyoruz. Aksi halde magnezyumun aşırı alımı doğrultusunda birtakım hafif nitelikli olsa da istenmeyen yan etkilere maruz kalabilirsiniz.

Magnezyum eksikliği neden olur?

  • Crohn rahatsızlığı, çölyak hastalığı, kronik ishal ve yağ malabsorbsiyonu gibi gastrointestinal rahatsızlıklar
  • Tip 2 diyabet
  • Alkol bağımlılığı sonucu yetersiz beslenme, ishal, magnezyumun idrarla aşırı atımı, D vitamin eksikliği, akut alkolik ketoasidoz, karaciğer rahatsızlığına bağlı sekonder hiperaldosteronizm
  • Yaşlılık sonucu magnezyumun bağırsaktan emiliminin azalması
  • Yanlış beslenme alışkanlığı
  • Stresli bir yaşam sürme
  • İdrar söktürücü ilaçların düzenli kullanımı
  • Siklosporini gentamisin içerikli birtakım antibiyotiklerin düzenli kullanımı
  • Uyuşturucu bağımlılığı
  • Kanser ilaçlarının kullanımı
  • Sigara tüketimi
  • Böbrek rahatsızlıkları

Bağışıklık sistemini güçlendirmek için ne yapmalı, nasıl beslenmeli?

Magnezyum eksikliği belirtileri

  • İştahsızlık
  • Yorgunluk
  • Sinirlilik ve stres
  • Kronik baş ağrıları
  • El ve ayaklarda uyuşma, karıncalanma ve üşüme
  • Yüksek tansiyon
  • Kramp
  • Tırnakların uzamasında durma
  • Zihin bulanıklığı ve odaklanma sorun
  • Mide bulantısı ve kusma
  • Saç dökülmesi
  • Kadınlarda adet döneminin daha sancılı ve ağrılı bir şekilde geçmesi
  • Kronik kabızlık
  • Vücutta kalsiyum yetersizliği
  • Bacak kaslarında tutulmalar
  • Astım belirtilerinde şiddetlenme
  • Vücudun farklı yerlerinde hissedilen uyuşukluk
  • Kalp ritim bozuklukları
  • İnsomania (uyku sorunu)
  • Eklemlerde ağrı

Yukarıdaki belirtilerden birkaçı ile karşılaşmanız durumunda kanınızdaki magnezyum değerlerini ölçtürmek için bir doktora görünmenizi öneririz.

Magnezyum eksikliğinin yol açtığı sağlık sorunları

  • Osteoporoz (kemik erimesi)
  • Tip 2 diyabet
  • Hipoglisemi (Kanda şeker miktarında düşüş)
  • Astım ataklarının şiddetlenmesi
  • Hipertansiyon (tansiyon yükselmesi)
  • Migren belirtilerinde artış
  • Depresyon
  • Birtakım böbrek rahatsızlıkları
  • Kalp hastalıkları
  • Kısırlık
  • Huzursuz bacak sendromu
  • Solunum yollarına dair sorunlar
  • Kalp çarpıntısı

Magnezyum eksikliği tedavisi

Sizde magnezyum eksikliği olduğundan şüpheleniyorsanız, bir dahiliye uzmanına görünmelisiniz. Kan testi sonrasında kanınızdaki miktar tespit edildikten sonra tedaviye başlanır. Tedavi amacıyla magnezyum içerikli haplar kullanmanız gerekebilir. Eksikliğin aşırı miktarda olması durumunda ise damar yoluyla magnezyum verilmesi uygun olabilir

Folik asit nedir? Folat vitaminin faydaları ve gebelikte kullanımı

Ayrıca ceviz, muz, ıspanak, çikolata, yoğurt, incir, karpuz, kuru baklagiller, koyu yeşil yapraklı sebzeler tüketerek de magnezyum eksikliğinizi doğal yollardan tedavi edebilirsiniz. Magnezyum diyeti uygulayarak, sigara ve alkolü bırakarak ve magnezyum takviyeleri kullanarak da magnezyum eksikliğinizi giderebilirsiniz.

Magnezyum eksikliği ilaçları

Dimag, Magneral, Efermag, Biolectra, Elspar, Magnefit, Magnesium Diasporal Pastil, Magnesium Nutrimed 20 Efervasan Tablet, Magnezyum Sülfat Ampul, magnezyum eksikliğinin tedavisinde en çok reçete edilen ilaçlardır.

Magnezyum takviyesi ve tabletleri

Özellikle magnezyum eksikliğinin nedeni başka bir ilacın kullanımı olduğunda doktorunuz, magnezyum takviyeleri kullanmanızı önerebilir. Bu amaçla öncelikle kanınızdaki magnezyum seviyesi kontrol edilir. Asit reflünün tedavisinde kullanılan proton pompa inhibitörleri magnezyum eksikliğinin en önemli nedenleri arasında yer alır.

Nexium, Prevacid, Zegerid gibi gastrit ilaçları kullananların ayrıca magnezyum takviyeleri kullanmaları gerekebilir. Ancak bu suplementlerin aşırı tüketiminin de mide bulantısı, kramp, kas zayıflığı ve yorgunluk gibi birtakım yan etkileri vardır.

Diyabet, kalp, böbrek, bağırsak rahatsızlığınız bulunuyorsa, antibiyotik, kalp ve diüretik birtakım ilaçları düzenli olarak kullanıyorsanız, reçeteli ya da reçetesiz herhangi bir ilaç kullanıyorsanız magnezyum takviyesi kullanmadan önce mutlaka doktorunuza danışmalısınız. Doktorunuzun önerdiği miktarda magnezyum tablet kullanarak ve doz aşımına kaçmayarak, tablet kullanımının olumsuz yan etkileri ile karşılaşmaktan kurtulabilirsiniz.

Magnezyum hangi besinlerde bulunur?

  • Haşhaş tohumu
  • Bitter çikolata
  • Avokado
  • Fıstık ezmesi
  • Yulaf ezmesi
  • Muz, karpuz, kavun, hurma, hindistan cevizi, incir gibi meyveler
  • Kavrulmuş kabak çekirdeği, kuru kayısı, fındık, badem ve kaju gibi kuruyemişler
  • Bezelye, barbunya, mercimek ve fasülye gibi baklagiller
  • Soya unu ve tofu gibi soya ürünleri
  • Kahverengi pirinç ve darı gibi kepekli tahıllar
  • Roka, pancar, nane, dereotu, ıspanak, pazı, brüksel lahanası gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler
  • Yoğurt ve kefir
  • Ton balığı,
  • Şalgam, domates, patlıcan gibi sebzeler
  • Kimyon, magnezyum içeren besinlere örnek olarak gösterilebilir.

Magnezyum fazlalığı ve magnezyumun zarar ve yan etkileri

Magnezyumun aşırı alımı da tıpkı magnezyum eksikliği gibi zararlı olabilir. Özellikle bazı hastaların ve birtakım ilaçları kullananların yan etkilerle karşılaşma olasılıkları daha yüksektir. Aşırı magnezyum tüketiminin yan etkilerini aşağıdaki şekilde sıralayabiliriz:

  • İshal, mide bulantısı ve kramp gibi mide-bağırsak sorunları
  • Böbrek problemleri, düşük tansiyon, merkezi sinir sistemi sorunları, kalp durması ve ölüm (yoğun miktarda magnezyum alımı)
  • Depresyon ve uyuşukluk

Digoksin, fenitoin, pazopanib, levometadil içerikli ilaçların magnezyum ile birlikte kullanımı, ciddi yan etkiler doğurabilir.

Günlük magnezyum alımı ne kadar olmalıdır?

  • Yetişkin kadınlarda günlük 310-320 mg, yetişkin erkeklerde günlük 400-420 mg magnezyum alımı yeterlidir.
  • Hamilelikte 350-400 mg olması gereken miktar, emzirme döneminde 310-360 mg arasında olmalıdır.
  • Bu miktar 14-18 yaş arası erkeklerde 410; 14-18 yaş arası kadınlarda ise 360 mg’dır.
  • 1-3 yaş aralığındaki çocuklarda 80 mg, 4-8 yaş aralığında 130 mg, 9-13 yaş aralığında ise 240 mg olmalıdır.

Kaynaklar
1- Magnesium Benefits
2- Magnesium
3- Why do we need magnesium?

YAZIYI PAYLAŞ


Araç çubuğuna atla